Po rocznej przerwie szczęśliwie powraca Katowice JazzArt Festival – impreza poświęcona najnowszej muzyce improwizowanej i eksperymentalnej, tym razem ze znakiem jakości fundacji Nowa Muzyka. W końcu „jazz to nie to, co grasz, ale jak grasz” – jak twierdził wybitny amerykański trębacz Lester Bowie. Zamiast sztywnych ram gatunkowych organizatorzy stawiają więc na poszukiwania i nowe kierunki, które w tym roku w ciągu trzech dni festiwalu spróbuje wytyczyć sześć zespołów z Polski i Wielkiej Brytanii. Czego możemy spodziewać się w Mieście Ogrodów?
Hipnotyczny trans kosztem kabotyńskich solówek proponuje Mammal Hands – trio z Norwich, w którego skład wchodzi saksofonista Jordan Smart, pianista Nick Smart oraz perkusista Jesse Barrett. Na pięciu albumach studyjnych grupy słychać silne inspiracje minimalizmem, nurtem world music, ale i contemporary classical, w którym klarowne, zapętlone instrumentalne narracje naturalnie pobudzają wyobraźnię.
W roli debiutantów wystąpi Omasta – podopieczni Astigmatic Records w składzie Paweł Kowalik (trąbka), Antoni Blumhoff (flet, saksofon sopranowy), Bruno Sikorski (fortepian), Wojciech Roman (gitara basowa) i Nikodem Wikieł (perkusja). Gatunkowy mariaż jazzu z hip-hopem od lat 90. (czyli m.in. albumu „Doo-Bop” Milesa Davisa) nikogo nie dziwi, a jaki kształt przybrał w twórczości krakowskiego zespołu? Warto sprawdzić zwłaszcza przed OFF Festivalem, na którym grupa zaprezentuje kultową płytę „Madvillainy” Madliba i MF Dooma.
Debiutem na krążku o tytule „Every Move” może się pochwalić kwintet Roseye. To muzyka pełna groove’u i chillu, jakiego nie powstydziłby się Hiatus Kaiyote, wymieniany pośród inspiracji zespołu. W Katowicach owe neosoulowe kompozycje wykona frontmenka Tallulah Rose z towarzyszeniem Julka Warszawskiego na gitarze, a w pełnym składzie grupa zawita do Jastrzębia 27 kwietnia w ramach festiwalu Jazztrzębie.
Wydaje się, że dla takich zespołów jak Ebi Soda powstał JazzArt – nie ustając w eksperymentach, kwintet z Brighton śmiało przekracza granice gatunkowe, by czerpać choćby z muzyki no-wave czy postpunka. Zagrają VVilhelm (puzon), Conor Knight (gitara), Hari-Lee Evans (bas), Louis Jenkins (instrumenty klawiszowe) i Sam Schlich Davies (perkusja).
Jazz pogranicza charakteryzuje młodą poznańską formację Głupi Komputer w składzie Daniel Karpju Karpiński (perkusja, electronic beats), Michał Fetler (saksofon basowy i alt, Polivoks) oraz Jakub Królikowski (syntezatory). Awangardowy jazz zespołu przepełnia elektronika, ale i elementy poczucia humoru. To kolejni debiutanci, a ich albumu „Jazz Not Found” najlepiej szukać oczywiście w Jazz Clubie Hipnoza.
Nieco starszą generację muzyków reprezentują londyńczycy z fantastycznego Ill Considered, czyli Idris Rahman (saksofon), Liran Donin (kontrabas, gitara basowa) i Emre Ramazanoglu (perkusja). Mimo eklektyzmu i swobodnej improwizacji w recenzjach twórczości zespołu powraca jedno: intensywność i gęstość brzmienia.
Program:
25.04 piątek
godz. 19:30 Mammal Hands (GB) > Sala koncertowa Katowice Miasto Ogrodów
26.04 sobota
godz. 19:30 Omasta (PL) > Jazz Club Hipnoza
godz. 20:30 Duo Tallulah Rose & Julek Warszawski (GB-SCT/PL) > Music Hub (budynek KMO, wejście jak do Hipnozy, poziom -1)
godz. 21:30 Ebi Soda (GB) > Jazz Club Hipnoza
27.04 niedziela
godz. 19:00 Głupi Komputer (PL) > Jazz Club Hipnoza
godz. 20:30 Ill Considered (GB) > Jazz Club Hipnoza
Bilety dostępne na biletyna.pl oraz w kasie biletowej KMO (pon.-pt., godz. 10:00–17:00).
Na koncert Duo Tallulah Rose & Julek Warszawski obowiązują dodatkowe zapisy: rezerwacje@miasto-ogrodow.eu, 32 609 03 21/32.
na zdjęciu: Mammal Hands
Zapisz się !
Bądź na bieżąco
Bądź ultra_
Nie przegap najnowszych wydarzeń w regionie. Trzymaj rękę na pulsie.
Zapisując się wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych przez Administratora Danych Osobowych Ultramaryna s.c. w celu realizacji usługi newsletter. Zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. Przeczytaj naszą politykę prywatności.