Serwis Ultramaryna używa plików cookies. Odwiedzając nasze strony akceptujesz otrzymywanie cookies (ciasteczek). Warunki dostępu do plików cookies możesz określić w swojej przeglądarce.

ZAMKNIJ

Ultramaryna | 8. Katowice Jazzart Festival
środa 24.04.19

START
LOKALE
FORUM
BLOGI
zgłoś imprezę   
  ultramaryna.pl  web 
lokale
  > bary / puby
  > bistro
  > kawiarnie
  > kawiarnie

internetowe

  > kluby
  > kluby

studenckie

  > restauracje
magazyn
Ultramaryna okładka
8. Katowice Jazzart Festival

8. Katowice Jazzart Festival

26.04.2019-30.04.2019
Katowice


Jazz, jazzu, jazzowi, z jazzem, jazzie. Można odmieniać jazz przez wszystkie przypadki setki razy, żeby utwierdzić się w przekonaniu, że jest to rzeczownik rodzaju męskiego, albo wybrać się na Katowice JazzArt Festival i sprawdzić, czy jazz może być kobietą. Polecamy ten drugi wariant.

JazzArt towarzyszy Międzynarodowemu Dniu Jazzu UNESCO, a jego celem jest ukazanie szerokiego spektrum zjawiska, jakim jest muzyka jazzowa, oraz jej licznych związków i romansów z gatunkami pokrewnymi: rockiem, world music, elektroniką. Mottem przewodnim tegorocznej edycji festiwalu stały się słowa Milesa Davisa: „You should never be comfortable, man”.

Wyjście poza męską strefę komfortu gwarantuje zwielokrotnienie muzycznych doznań. Katowicki JazzArt przyłączył się do inicjatywy Keychange – organizacji dążącej do zachowywania parytetu płci w programach festiwali. Dzięki temu festiwalowymi scenami zawładną jazzwomen – znakomite instrumentalistki i innowatorki. Jazzmankom poświęcony zostanie także specjalny panel dyskusyjny. Spodziewajcie się zarówno dźwiękowych i wizualnych fajerwerków, księżycowej energii znad śnieżnobiałej Laponii, jak i gorących kolumbijskich perkusyjnych rytmów.

8. spotkanie z JazzArtem rozpocznie się od popołudniowej prezentacji książki „Don’t Stop the Carnival” Kevina LeGendre’a – spektakularnego studium czarnej muzyki na Wyspach Brytyjskich, któremu będą towarzyszyć dźwięki saksofonu Camilli George. Wieczorową porą na aplauz publiczności mogą liczyć twórcy eksperymentalnego austriacko-słoweńskiego duetu ZSAMM, inspirujący się dokonaniami Maurice’a Ravela amerykański kwartet Reverso oraz odwołujące się do brzmień elektronicznych i postrocka norweskie artystki Anja Lauvdal i Heiða Jóhannesdóttir.

Sobotni wieczór rozpocznie się od występu katalońskiej basistki Giulii Valle. Chwilę później serca słuchaczy za sprawą swoich niebywałych umiejętności wokalnych skradnie lapońska wokalistka Marja Mortensson, a genialny wiolonczelista Erik Friedlander zaprosi swoich fanów w podróż po bezdrożach Ameryki lat 60. i 70. XX wieku. Koncert bliskiego współpracownika Johna Zorna poprzedzi wernisaż fotografii jego ojca, Lee Friedlandera.

Niedziela upłynie pod znakiem akustycznych brzmień paryskiej formacji Spring Roll i transowych rytmów kolumbijsko-francuskiego kolektywu Pixvae.

W kolejnych dniach usłyszymy wirtuoza waltorni Morrisa Kliphuisa, rozchwytywanego polskiego perkusistę Huberta Zemlera, polsko-austriacko-szwajcarskie trio Hang Em High, eklektyczny InnerCity Ensemble, Kim Macari, Raymonda MacDonalda, Piotra Ceglarka i Piotra Wojtczaka w performansie „Seeing Sounds”, autorski projekt Resina wiolonczelistki Karoliny Rec szturmujący świat muzycznej awangardy, wybitną amerykańską songwriterkę Marissę Nadler oraz reaktywowany kilka lat temu rozświetlający słowiański folk strumieniem psychodelii Księżyc. Przygotujcie się na pełnię wrażeń.

tekst: Roman Szczepanek | na zdjęciu: Marissa Nadler (fot. Ebru Yildi)



Program:

26.04 (piątek)

Kawiarnia Literacka Miejscownik
godz. 16.30 > prezentacja książki „Do not Stop the Carnival” Kevina LeGendre. Autor odczyta jej fragmenty przy brzmieniach saksofonu Camilli George – wiodącej postaci współczesnej londyńskiej sceny jazzowej.
wstęp wolny

Muzeum Śląskie, przestrzeń przy galerii na poziomie -4
godz. 18.00 > ZSAMM (AT)

Wspólny projekt mieszkającej w Wiedniu, słoweńskiej wokalistki, aranżerki i kompozytorki Mai Ostojnik i austriackiego perkusisty Patricka Wurzwallnera. Ostojnik świetnie czuje się zarówno w muzyce dawnej, jak i współczesnej, w eksperymentalnym jazzie i sound artcie. O „Let them Grow“ – jej debiutanckim, solowym albumie pisano, że „przypomina labirynt, a błądzenie wśród jego krętych korytarzy to czysta przyjemność”. Przyjemność okazała się tak wielka, że znalazła swoją kontynuację w duecie w z Wurzwallnerem. Nowy „Let them Grow” to mroczny i enigmatyczny spektakl, w którym artyści wykorzystują dosłownie wszystko: nagrania terenowe, stare taśmy, rejestratory basowe Paetzolda, elektronikę lo-fi, brzmienia zabawek i znalezionych przedmiotów. Czasami brzmią jak wyjące wilcze stado i fruwające w ciemności nietoperze, by za chwilę przywoływać dźwięki rodem ze zniekształconej wersji The Doors „Break On Through”.
bilety 20 zł i 10 zł

Miasto Ogrodów, sala koncertowa
godz. 20.00 > Reverso (US)

Zapatrzony zarówno w Maurice’a Ravela jak i we francuski barok i architekturę francuskiej suity kwartet Reverso to udana próba połączenia jazzu i muzyki kameralnej. Historia powstania zespołu związana jest z wytwórnią Dave’a Douglasa, gdzie w 2014 roku spotkali się świetny puzonista i kompozytor, Ryan Keberle i pianista Frank Woeste. Rok później narodził się kwartet Reverso. W Katowicach Keberle i Woeste wystąpią z weteranem sceny nowojorskiego Downtown Erikiem Friedlanderem i uznanym francuskim perkusistą i kompozytorem młodego pokolenia Guilhemem Flouzatem.
bilety 30 zł i 20 zł

Muzeum Śląskie, budynek Stolarni
godz. 22.00 > Anja Lauvdal + Heida Johannesdottir (NO)

Heida jest basistką i tubistką jazzową. Anja – pianistką i kompozytorką. Obie pochodzą z Norwegii, studiowały na Wydziale Jazzu w Trondheim i zaangażowane są w wiele projektów muzycznych. Inspirują się nie tylko jazzem, ale także hip-hopem, pop-artem czy muzyką klubową. Tworzą eksperymentalny jazz „zlepiony z cywilizacyjnych odpadków”. Ich duet to, jak lubią zestawiać dziennikarze muzyczni, najbardziej aktywna i poszukiwana młoda formacja w kraju.
bilety 20 zł i 10 zł

27.04 (sobota)
Miejski Dom Kultury „Koszutka” Filia „Dąb”
godz. 17.00 > Giulia Valle (ESP)

Katalońska kompozytorka, basistka i liderka trzech formacji jazzowych: „Giulia Valle Group”, „Libera” i „Giulia Valle Trios”. Autorka kilku świetnie przyjętych i nagradzanych albumów. Ukończyła wydziały muzyczne w Barcelonie, Paryżu i Nowym Jorku. Dwukrotnie otrzymywała nagrodę w kategorii „Kompozytor Roku” AMJM i „Zespół Roku” AQMJ. „Valle zostanie gwiazdą” – przepowiedział kiedyś Brian Morton na łamach londyńskiego Jazz Journal. Nie pomylił się! Giulia to wyjątkowe zjawisko współczesnej sceny jazzowej.
bilety 30 zł i 20 zł

Rondo Sztuki
godz. 19.00 > Marja Mortensson (NO)

Jeśli bęben szamański jest atrybutem instrumentalnym, to jego odpowiednikiem dla kultury oralnej jest joik – związana ze śpiewem technika wokalna, niezwykle ważna dla tożsamości kulturowej ludu Saami z północy Skandynawii. Zakorzeniona w tradycji południowych Saamów muzyka Marji Mortensson hipnotyzuje. Młoda, zaledwie 24-letnia wokalistka wydała już dwa niezwykle gorąco, jak na Laponię, przyjęte albumy. Medytacyjny nastrój, świetnie nastrojeni instrumentaliści, w tym tubista Daniel Herskedal. Do tego niezwykły głos Mortensson i jej wokalne improwizacje.
bilety: 30 zł i 20 zł

Festiwal Galeria Engram
godz. 20.30 > „Jazz portraits”, Lee Friedlander – wernisaż wystawy
wstęp wolny


Miasto Ogrodów, sala koncertowa (widownia na scenie)
godz. 21.00 > Erik Friedlander „Block Ice & Propane” (US)

„Wąskie i niskie pudło na szczycie naszego Chevroleta Pickupa z 1966 roku. Tak wyglądał nasz kamper”. I tak zaczyna się muzyczna, wielowątkowa i gatunkowa podróż Erika Friedlandera przez bezdroża Ameryki lat 60. i 70. XX wieku. Wyobraźmy sobie całe kino drogi na jednym albumie muzycznym. Idealny background do słynnej powieści Jacka Keruaca. I wyobraźmy sobie, co geniusz, jakim jest Friedlander, potrafi zrobić z wiolonczelą solo. „Block Ice & Propane” to nie tylko muzyczna pielgrzymka w głąb pamięci i amerykańskiego pejzażu. To także wizualny zapis tej wędrówki w kadrach Lee Friedlandera, fotografa i ojca artysty.
bilety: 40 zł i 30 zł

28.04 (niedziela)
Muzeum Śląskie, Audytorium
godz. 17.00 > Spring Roll (FR)

Spring Roll to nastawiony na akustyczne brzmienia projekt francuskiej flecistki, wokalistki i kompozytorki Sylvaine Hélary. Jest frontmanką zespołu, w którego skład wchodzą: pianista Antonin Rayon, saksofonista Hugues Mayot i perkusista Sylvain Lemêtre. Kwartet od początku postawił na zderzenie żywiołu kompozycyjnego i improwizacji, akustyki i syntezatora Mooga, złożonej orkiestracji i surowego minimalizmu, na połączenie stylów i nurtów muzycznych. Hélary stworzyła dla Spring Roll nowy repertuar pod nazwą „Big Apple’s Flavour” angażując do współpracy nowojorskich muzyków. Ta zmysłowa muzyka oczarowuje nas swoją inteligencją, wyrafinowaniem, i wielką dojrzałością.
bilety: 20 zł i 10 zł

Jazz Club Hipnoza
godz. 19.00 > Pixvae (CO/ FR)

Pixvae to nazwa botanicznego eksperymentu – krzyżówki owocu palmowego i brzoskwini. W muzyce – w równie hybrydalny sposób – łączy ze sobą dwa tria i zarazem dwa przeciwstawne muzyczne style: francuską math-nois-rockową „Koumę” określaną mianem „zmutowanego tria mocy” i kolumbijską formację „Bambazu” z jej ciepłymi i rytmicznymi kompozycjami wokalnymi wybrzeża południowego Pacyfiku. Francuzi czasem dostosowują się do kolumbijskiego metrum, Kolumbijczycy dają pohałasować na swoim podwórku. Wynik tej polityki ustępstw, kontrolowanej eklektycznej symbiozy jest co najmniej spektakularny.
bilety: 30 zł i 20 zł

29.04 (poniedziałek)
Miasto Ogrodów, sala koncertowa (widownia na scenie)
godz. 18.00 > Morris Kliphuis solo (NE)

Wirtuoz waltorni. I nic dziwnego – na tym instrumencie gra od ósmego roku życia. Wzbogacając brzmienie rogu o efekty elektroniczne stworzył własny, unikalny i hipnotyczny wszechświat. Skończył wydział kompozycji w Hadze, konserwatorium w Amsterdamie, studiował również w Nowym Jorku. Współzałożyciel wraz z gitarzystą Timonem Koomenem i perkusistą Remco Mentingem tria „Kapok” – jednej z najbardziej rozpoznawalnych formacji młodej holenderskiej sceny jazzowej. Współpracuje z wieloma muzycznymi sławami. Od niedawna prezentuje się też jako solista.
wstęp wolny

Jazz Club Hipnoza
godz. 19.00 > koncert i premierowe wykonanie kompozycji jazzowej Huberta Zemlera (PL)

O Hubercie Zemlerze mówi się i pisze, że jest najbardziej rozchwytywanym polskim perkusistą i nie ma w tym cienia przesady. Współpracuje z najlepszymi muzykami współczesnymi (Trzaska, Rogiński, Zimpel, Namysłowski). Jest nie tylko wybitnym kompanem do grania, wydał również trzy solowe albumy: „Moped“, „Gostak & Doshes“ oraz „Pupation of Dissonance“. Projekt Zemlera jest premierą JazzArtu (zamówienie kompozytorskie).
bilety: 20 zł i 10 zł (obowiązują również na koncert InnerCity Ensemble)

Miasto Ogrodów, sala koncertowa (widownia na scenie)
godz. 20.00 > Hang em high (PL/CH/AT)

Jazzowy Trójkąt Weimarski! A właściwie polsko-szwajcarsko-austriackie trio oferujące psychotyczny, gangesterski power jazz, progresywno-rockowe riffy, korodującą elektronikę, ambient, czyli innymi słowy: solidną dawkę improwizacji. Zespół tworzą: Radek „Bond” Bednarz – wybitny basista (Miloopa, Digit All Love, Fat Burnnig Step), Lucien Dubuis – multisaksofonista, autor ponad 20 albumów od klasyki przez jazz, rock i metal, „koktajl DNA Coltrane’a i Beastie Boys” oraz Alfred Vogel – perkusista, który współpracował z Matsem Gustafssonem czy Barrym Guyem – jedna z najbardziej produktywnych postaci austriackiej sceny jazzowej.
bilety: 20 zł i 10 zł

Jazz Club Hipnoza
godz. 21.00 > InnerCity Ensemble (PL)

Postpunk, postrock, muzyka improwizowana, jazz, elektroniczna awangarda, etno, ambient. Oto źródła muzycznej wyobraźni InnerCity Ensemble. Kolektyw tworzą znakomici instrumentaliści: Jakub Ziołek, Rafał Iwański, Radosław Dziubek, Wojciech Jachna, Rafał Kołacki, Artur Maćkowiak i Tomasz Popowski. Wydali kilka świetnie przyjętych albumów. Pisano o nich wiele, niemal zawsze z entuzjazmem.
bilety: 20 zł i 10 zł (obowiązują również na koncert Huberta Zemlera)

30.04 (wtorek)
Rondo Sztuki
godz. 17.00 > panel dyskusyjny „Kobiety jazzu”
wstęp wolny


Rondo Sztuki
godz. 17.30 > Kim Macari, Raymond MacDonald + Piotr Ceglarek i Piotr Wojtczak (UK/ PL)

Graficzne partytury, symbole wizualne wykraczające poza tradycyjny zapis nutowy i ekfraza (proces wykorzystywania jednej formy sztuki dla tworzenia innej). Podążając śladami dźwiękowych i wizualnych odkrywców, takich jak John Cage, John Zorn, Anthony Braxton czy Karlheinz Stockhausen – Kim Macari, kompozytorka, performerka, trębaczka oraz Raymond MacDonald, saksofonista i kompozytor, stworzyli perfomans „Seeing Sounds”. Na festiwalu dołączy do nich Piotr Ceglarek i Piotr Wojtczuk uzupełniając całość o wymiar wizualny.
wstęp wolny

Pałac Młodzieży
godz. 19.00 > Resina (PL)

Resina to sceniczne logo Karoliny Rec, wyprowadzonej z Trójmiasta do Warszawy, klasycznie wyszkolonej wiolonczelistki, stojącej twardo na scenie niezależnej. Jako pierwsza polska artystka zadebiutowała w Fat Cat, wytwórni, która wypromowała Animal Collective czy Sigur Rós. Jej dwa albumy to przykłady mistrzowskiego połączenia akustyki i elektroniki, wykorzystania zapętleń, niezgłębionej muzycznej wyobraźni i kompozycyjnej dojrzałości. Resina jest również autorką muzyki filmowej.
bilety: 40 zł i 30 zł (obowiązują również na koncert Marissy Nadler)

Pałac Młodzieży
godz. 20.00 > Marissa Nadler (US)

Malarstwo Marissy Nadler wywodzi się z XIX-wiecznego romantyzmu, w szczególności – Williama Turnera. O jej muzyce i śpiewie Boston Globe napisał, że „mógłby, w czasach mitycznych, zwodzić marynarzy ku śmierci”, zaś magazyn Pitchfork uznał, że „za tym głosem chciałoby się podążać do Hadesu”. Sama artystka przyznaje się do melancholii, ale nie aż tak, żeby miało to dezorganizować jej profesję. Wydała ponad 10 płyt. Niezwykle umiejętnie balansuje między różnymi, nieraz odległymi gatunkami muzycznymi. Ostatni jej album – „For my Crimes” – to spowiedź, a zarazem przejmująca muzyczna diatryba o toksycznych związkach.
bilety: 40 zł i 30 zł (obowiązują również na koncert Resiny)

Muzeum Śląskie, budynek Stolarni
godz. 22.00 > Księżyc (PL)

Księżyc w pełni widzieliśmy dość krótko – zaledwie przez pierwszych sześć lat na początku lat 90. Wybudził się z długiego nowiu w 2013 roku, kiedy brytyjska Penultimate Press wznowiła ich pełnogrający debiut z 1996 roku. Grali w nietypowych miejscach: wieżach ratuszowych i wieżach ciśnień, opuszczonych fabrykach i starych kościołach. Słowiański folk pożeniony z psychodelią. W „Rabbit Eclipse”, którą zespół zrealizował w 2015 w Królikarni, Księżyc zmienił oblicze na bardziej eksperymentalne. Nagrania terenowe, minimalizm, trans, drone, wokalizy. Słowem: muzyczny kosmos.
bilety: 20 zł i 10 zł




>>> jazzartfestival.eu
>>> Katowice JazzArt Festival na Fb






Bilety:
bilety: 10-40 zł
karnet: 160 zł





po imprezie
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Off Festival 2018
10.08.2018
Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2018
2.07.2018
Off Festival 2017
8.08.2017
Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2017
7.07.2017
Gorillaz
20.06.2017
Podziel się z resztą świata swoimi uwagami, zdjęciami, filmami po imprezach.
o nas | kontakt | reklama | magazyn | zgłoś błąd na stronie | © Ultramaryna 2001-2019, wszystkie prawa zastrzeżone      
hacklink panel hacklink hacklink panel hacklink satış istanbul evden eve nakliyat instagram takipçi hilesi wordpress seo wso shell hacklink satış hacklink hacklink satış instagram takipçi satın al instagram free followers free followers for instagram instagram takipçi instagram takipçi free instagram followers instagram takipçi kasma instagram beğeni hilesi cheat follower for instagram instagram giriş instagram free follower Zonguldak Escort Escort Samsun Samsun Escort Mersin Escort Malatya Escort Kayseri Escort Kayseri Escort Bayan Gaziantep Escort Gaziantep Escort Bayan Escort Gaziantep Eskisehir Escort Eskişehir Escort Bayan Bursa Escort Bursa Escort Bayan Bursa Escort Beylikdüzü Escort Beylikdüzü Escort Escort Beylikdüzü Beylikdüzü Escort Antalya Escort Bayan Antalya Escort Alanya Escort Escort Alanya Adana Escort Escort Malatya Alanya Escort Konya Escort Bodrum Escort Kuşadası Escort Hatay Escort Gaziantep Escort Adana Escort Kıbrıs escort bayan Girne escort Bursa Escort