Serwis Ultramaryna używa plików cookies. Odwiedzając nasze strony akceptujesz otrzymywanie cookies (ciasteczek). Warunki dostępu do plików cookies możesz określić w swojej przeglądarce.

ZAMKNIJ

Ultramaryna | TopOFFFestival 2018
środa 14.11.18

START
LOKALE
FORUM
BLOGI
zgłoś imprezę   
  ultramaryna.pl  web 
lokale
  > bary / puby
  > bistro
  > kawiarnie
  > kawiarnie

internetowe

  > kluby
  > kluby

studenckie

  > restauracje
magazyn
Ultramaryna okładka
TopOFFFestival 2018

TopOFFFestival 2018

16.04.2018-21.04.2018
Teatr Mały, Tychy
Pasaż Kultury Andromeda, Tychy


Jeszcze do niedawna jeździliśmy na HartOFFanie Teatrem i Teatromanię do Bytomia. Miasto kojarzyło się z teatrem offowym, a zapraszane spektakle prezentowane były tak w formie cyklicznej, jak i festiwalowej. Było, minęło. Grunt, że rzeczywistość nie znosi próżni. Zamiast do Bytomia jedziemy więc do Tychów, bo właśnie tutaj, w Teatrze Małym, drugi rok z rzędu na scenie królować będzie OFF.

TopOFFFestival to sześć spektakli konkursowych, dla których ramę kompozycyjną tworzy Chorea – zainauguruje festiwal „Szczeliną”, a w finale pokaże „Gilgamesza” – koncert na chór, trio jazzowe i kwartet smyczkowy. Ba, Tomasz Rodowicz – współzałożyciel i dyrektor artystyczny Chorei (wcześniej pracował z Grotowskim w Laboratorium, a ze Staniewskim tworzył Gardzienice) – poprowadzi warsztaty, podczas których ciało, rytm i głos staną się jednością. Od treningu czysto fizycznego, przez oddech, po nieregularny rytm – wszystko, by wypracować muzyczny puls ciała i uruchomić grupę. To nie lada gratka.

Artystyczny dialog i rywalizacja czołowych, polskich teatrów nurtu offowego – oto cel, jaki konsekwentnie stawia przed sobą Łukasz Drewniak, dyrektor programowy festiwalu. Zobaczymy więc w Tychach produkcje ze stołecznej Komuny Warszawa i kluboteatru Dzika Strona Wisły, skierniewickiego Teatru Realistycznego, wrocławskiego Cloud Theater, goleniowskiej Bramy oraz poznańskiego centrum Scena Robocza. Kto wygra? Dowiemy się 21 kwietnia o godzinie 18:30.

Program drugiej edycji jest wyśmienity. „Siedem pieśni o awangardzie” Komuny Warszawa w reżyserii Grzegorza Laszuka (tak, to on kiedyś tworzył plakaty Teatromanii) przyjmie perspektywę Dwudziestolecia i zgłębi Manifesty (swoją drogą, ciekawa jestem, jak na ten spektakl zareagowałaby Cate Blanchett). „Bum” Teatru Realistycznego, oparty o nagrodzony w konkursie Teatru Ósmego Dnia scenariusz, będzie opowieścią o kryzysie wartości i słowach, które straciły swoje znaczenia.

W „Come True” Michała Stankiewicza zamienią się role i widzowie przyglądać się będą widzom, nie aktorom. Z kolei spektakl „Technologia jest istotą” (Cloud Theater) Teo Dumski, laureat nagrody Warto 2018, reżyserować będzie na żywo. Brama przywoła zakazany taniec „Ghost Dance", inspirowany m.in. twórczością ludową wymierających cywilizacji, manifestami antykapitalistycznymi, dokonaniami Patti Smith i Allena Ginsberga. A Dzika Strona Wisły uderzy w mocno rezonujący ton – „Zła matka” przedstawi widzom matki, dla których macierzyństwo nie jest szczytem marzeń.

Taka komasacja i synergia doznań zdarza się nieczęsto, radzę więc przełączyć się na moment na OFF i dać porwać niezależnemu nurtowi teatru. Dla zachowania higieny myślenia.

tekst: Magdalena Gościniak


Program TopOFFFestival 2018:

16.04 poniedziałek
Teatr Mały

godz. 18.00 > Inauguracja Festiwalu: „Szczelina” – spektakl Teatru Chorea, reż. Tomasz Rodowicz

To spektakl o Was – o nas, którzy mając dach nad głową i cokolwiek do zjedzenia, nie zdajemy sobie ciągle sprawy z tego, że w każdej chwili możemy to wszystko stracić i być wyrzuconymi w nieznane, bo ktoś nagle, bez zapowiedzi, zrzuci na nasz dom bombę, zatruje wodę albo odbierze prawo do przebywania w naszym mieście. To spektakl o naszych lękach i o szukaniu nadziei. O tym, że każdy z nas jest, był lub będzie uchodźcą, najczęściej nie z własnego wyboru. (Tomasz Rodowicz)


Konkurs TopOffFestival:

17.04 wtorek
Teatr Mały

godz. 18.00 > „Come True” – spektakl Michała Stankiewicza ze Sceny Roboczej, reż. Michał Stankiewicz

Merytorycznym trzonem przedstawienia są spostrzeżenia francuskiego filozofa Guy Deborda, który buduje obraz rzeczywistości społecznej na kształt spektaklu. Świat Deborda to świat, w którym człowiek bardziej ogląda niż przeżywa wydarzenia; to nie spektakl jest cieniem rzeczywistości ale rzeczywistość wydaje się być cieniem spektaklu. W spektaklu zatem zamiast sceny ustawialiśmy drugą widownię, na którą również zaprosiliśmy widzów. W tym lustrzanym układzie, widzowie na przemian stając się aktorami bądź widzami, mogą obserwować napięcia pomiędzy byciem na scenie a byciem na widowni.

18.04 środa
Teatr Mały

godz. 18.00 > „Technologia jest Istotą” – spektakl Cloud Theatre, reż. Teo Dumski

Spektakl przedstawia ludzkie fantazje o przyszłości, wykorzystując do tego jedynie ulotne środki, takie jak improwizowana materia muzyczna live, rysowanie światłem i reżyseria na żywo. To teatr dramatyczny bez słowa, bo wyzwolenie z języka pozwala przekroczyć kolejne granice wyzwolenia – wyzwolenia z ciała i płci. Z lęków przed Apokalipsą, ostateczną wojną, zawładnięciem Ziemi przez maszyny, Sztuczną Inteligencją i Obcymi.

19.04 czwartek
Teatr Mały

godz. 18.00 > „Ghost Dance” – spektakl Teatru Brama, reż. Daniel Jacewicz

Taniec ducha był rytuałem, będącym wyrazem głębokiego kryzysu cywilizacyjnego Indian w Ameryce Północnej pod koniec XIX wieku, gdy cywilizacja zachodnia zdominowała życie Indian. Zakazany taniec wykonywano w nadziei na Wielką Przemianę, która miała być końcem obecnego świata. Spektakl jest symbolicznym przywołaniem rytuału w obronie wymierających wartości. Wpisujemy się w mniejszość, która swój głos musi podnieść w obronie samych siebie.

Pasaż Kultury Andromeda (poziom –1)
godz. 20.30 > „Zła matka” – spektakl Dzikiej Strony Wisły, reż. Karolina Porcari

„Zła matka” to spektakl o matkach, dla których macierzyństwo to nie jest szczyt marzeń. O kobietach, które nie chcą odgrywać ról, jakie im się narzuca i chcą same decydować o sobie. Chcą żeby ich głos był równie ważny jak mężczyzn. To także ironiczna opowieść o relacjach z partnerami, mężami i kochankami. Próba opisu świata kobiet w okresie macierzyństwa, oddania odczuć kobiety w czasie porodu i tuż po nim tworzy zabawną opowieść o zmaganiach młodych matek z nową rzeczywistością, z którą przychodzi im się zmierzyć.

20.04 piątek
Teatr Mały

godz. 18.00 > „Bum” – spektakl Teatru Realistycznego, reż. Zespół Teatru Realistycznego

Opowieść o wartościach - ich kryzysie, słowach pozbawionych znaczenia. O walce o wartości i o ich ciągłym zapominaniu. Czasem nieumyślnym, często jednak celowym, gdy na przeciwnej szali stają własne korzyści – społeczne uznanie, wygoda, bezpieczeństwo, święty spokój. W strachu przed rysującą się w ciemnych barwach przyszłością, w determinacji do realnego działania, w głupocie oślepiającej diagnozę teraźniejszości i analizę konsekwencji i wreszcie - w półsennej malignie, cztery bohaterki postanawiają dokonać tego, co nie do pomyślenia...

Pasaż Kultury Andromeda (poziom -1)
godz. 20.30 > „7 pieśni o awangardzie” – spektakl Komuny Warszawa, reż. Grzegorz Laszuk

Może to ironia losu, a może znak czasu i ostateczny sygnał, aby pojęcie awangardy umieścić pośród eksponatów archeologicznych wymarłych kultur. Głowa państwa wywodząca się z ultrakonserwatywnej partii powinna zwalczać awangardę – ta przecież zawsze zwalczała władzę, która patrzy wstecz, a nie ku przyszłości. Czy zatem duch awangardy umarł ostatecznie? Komuna Warszawa dokona symbolicznej rekonstrukcji scenografii spektakli teatralnych z lat 20. Powidoki estetyki scenicznej tamtych lat pozwolą przywołać idee pierwszej teatralnej awangardy: postulaty nowego aktorstwa, zaangażowania politycznego, burzenia czwartej ściany.

21.04 sobota
Teatr Mały

godz. 17.00 > Teatr Chorea „Gilgamesz” – koncert na chór, trio jazzowe i kwartet smyczkowy, muzyka Tomasz Krzyżanowski

„Gilgamesz” Tomasza Krzyżanowskiego realizowany przez Teatr CHOREA to niezwykłe i oryginalne odczytanie jednego z najstarszych zachowanych poematów epickich. To pierwsza pełna adaptacja muzyczna Eposu o Gilgameszu inspirowana zapomnianym brzmieniem języka akadyjskiego i tajemniczą kulturą starożytnego Sumeru.

godz. 18.30 > Zakończenie Festiwalu i wręczenie nagród


Wydarzenia towarzyszące:

17.04 wtorek
Teatr Mały

godz. 20.30 > „Woyzeck” – spektakl Otwartej Sceny Teatru Tychy, reż. Maciej Gorczyński

Kameralny spektakl w reżyserii Macieja Gorczyńskiego – przygotowany z udziałem studentów i absolwentów Wydziału Teatru Tańca Akademii Sztuk Teatralnych w Bytomiu – wydobywa gęstą, cielesną i materialną tkankę tekstu Georga Buchnera, jednocześnie wyłamując się z tradycji realistyczno - naturalistycznych inscenizacji „Woyzecka”. (Maciej Gorczyński i Kajetan Mojsak)

21.04 sobota
Teatr Mały (Pokój Edukacji Twórczej)

godz. 12.00-15.00 > Chorea – aktor wielowymiarowy – warsztaty z Tomaszem Rodowiczem

Ten rodzaj warsztatu to propozycja doświadczenia na własnym ciele bazowego zjawiska chorei – połączenia ruchu, dźwięku i słowa oraz poszukiwania swoich oryginalnych możliwości używania wszystkich tych środków wyrazu jednocześnie.
Warsztat rozpocznie się intensywnym treningiem fizycznym, na który składają się: elementy akrobatyki, podstawy pracy z partnerem i przestrzenią, wzajemna uwaga, asekuracja, świadomość własnego ciała, świadomość grupy.
Następnym etapem będą podstawowe ćwiczenia oddechowe, uruchamianie rezonatorów i praca nad barwą głosu oraz próba budowania złożonych współbrzmień harmonicznych. Planowana jest również praca z rytmem.

Obowiązują zapisy: aleksandrasus@teatrmaly.tychy.pl


>>> wydarzenie na teatrmaly.tychy.pl
>>> wydarzenie @ Fb






Bilety:
10 zł; na zakończenie oraz koncert Teatru Chorea „Gilgamesz” wstęp wolny (obowiązują wejściówki, odbiór w kasie teatru)





po imprezie
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Off Festival 2018
10.08.2018
Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2018
2.07.2018
Off Festival 2017
8.08.2017
Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2017
7.07.2017
Gorillaz
20.06.2017
Podziel się z resztą świata swoimi uwagami, zdjęciami, filmami po imprezach.
o nas | kontakt | reklama | magazyn | zgłoś błąd na stronie | © Ultramaryna 2001-2018, wszystkie prawa zastrzeżone