Serwis Ultramaryna używa plików cookies. Odwiedzając nasze strony akceptujesz otrzymywanie cookies (ciasteczek). Warunki dostępu do plików cookies możesz określić w swojej przeglądarce.

ZAMKNIJ

Ultramaryna | 22. Międzynarodowy Festiwal Sztuk Performatywnych A Part
poniedziałek 17.12.18

START
LOKALE
FORUM
BLOGI
zgłoś imprezę   
  ultramaryna.pl  web 
lokale
  > bary / puby
  > bistro
  > kawiarnie
  > kawiarnie

internetowe

  > kluby
  > kluby

studenckie

  > restauracje
magazyn
Ultramaryna okładka
22. Międzynarodowy Festiwal Sztuk Performatywnych A Part

22. Międzynarodowy Festiwal Sztuk Performatywnych A Part

10.06.2016-19.06.2016
Katowice


Marcin Herich od lat realizuje teatr autorski, w postawie bezkompromisowej szczerości eksplorując zakątki duszy i ciała. Zawsze u progu lata zaprasza do Katowic artystów, dla których performatywne zjawiska istnieją jedynie podczas ich wykonywania. W interakcji między artystami a widzami owe „fenomeny” wydarzają się za każdym razem trochę inaczej. Międzynarodowy Festiwal Sztuk Performatywnych A Part po raz 22. z ogromną mocą przyciągnie niejeden taki fenomen. Poznajmy trzy filary festiwalu: premierowe spektakle, polską różnorodność oraz zagraniczną reprezentację.

Premierą festiwalową będzie „Dziewiąta” słoweńskiego kolektywu Via Negativa. Podtytuł intryguje: „Maszyna antropologiczna zasilana Beethovenem” – prawdy niepowodzeń doświadczy tu każdy, a wzniosłość skonfrontuje się z dosłownością. „Więzy” Teatru A Part to również premiera – inicjacyjna podróż po życiowych uwikłaniach i napięciach, wirze, który rozkosz zmienia w cierpienie, wolność w okowy, a witalność w memento mori. Polska różnorodność obierze formę koncertów, spektakli plenerowych, tanecznych, teatralnych i dokumentalnych oraz performance art.

Zagraniczną reprezentację utworzy szpaler znakomitości – dość wymienić belgijską Compagnie Mossoux-Bonte – czołowy europejski teatr wizji i ruchu, izraelski Ayit Ensemble – impresaryjny teatr o alternatywnym i awangardowym repertuarze, duński Granhøj Dans – autorski teatr tańca, który pracuje techniką przekraczania granic oraz włoską Compagnia Enzo Cosimi – grupę stworzoną przez najbardziej wpływowego choreografa. Dodajmy jeszcze francuski Le Collectif des Yeux oraz hiszpańskie kobiece trio artystek: Nurię Sotelo, Clarę Ferrao i Maceranę Montsinos, a będzie komplet.

I choć A Part nie jest festiwalem tematycznym, zobaczymy, że w sztukach performatywnych do coraz mocniejszego głosu dochodzi dialog z historią – także sztuki i muzyki („Historia oszustwa”, „Kunstlerspiele”, „Pietuszka-rozszerzenie”, „Dziewiąta”, „Cyrk Bellmer”, „C.O.L.O.”, koncert Hańby) oraz nakaz dialogu ze współczesnością („Summit_2.0”, „Nade mną powódź”), rozwijają się tematy egzystencjalne („BPolar”, „Więzy”, „Faust”, „Ciało”), a macierzyństwo przykuwa wzrok („Projekt Matka” i „Próba miłości”). Jaki świat pokaże nam A Part 2016? Marcin Herich jasno odpowiada: „Będzie to pełen emocji i namysłu świat artystycznej różnorodności”.

I jeszcze jedno. Festiwal rozpoczną Basia, Kasia i Zosia, funkcjonujące w świecie teatralno-muzycznym jako Sutari. Posiadają moc przywoływania dawnych rytów muzycznych – dźwięków i przyśpiewek przekazanych nam w genach przez prababki. Zjawiskowo elektryzują krew w żyłach. I są do bólu współczesne.

tekst: Magdalena Gościniak | na zdjęciu: Sutari


Program:
10.06 piątek
Kinoteatr Rialto
godz. 19.00 > Sutari

Sutari to siła trzech kobiecych osobowości, ich głosów i bogatej wyobraźni muzycznej. Sutari to fuzja rozmaitych doświadczeń i fascynacji muzycznych zarówno tych tradycyjnych, jak i współczesnych. Zespół eksperymentuje z brzmieniami, wplatając w śpiew różnorodne techniki wydobywania dźwięków, od mocnego ludowego śpiewania po miękki słowiański soul, szept lub okrzyk inspirowany ptasim zawołaniem. Korzysta nie tylko z tradycyjnych instrumentów, ale i przedmiotów codziennego użytku.

Skład zespołu: Barbara Songin – śpiew, basetla, bęben obręczowy, perkusjonalia, instrumenty codzienne: dzban wody, tarka, Katarzyna Kapela – śpiew, skrzypce, perkusjonalia, instrumenty codzienne: kieliszek, nóż i deska do krojenia, butelki, Zofia Barańska – śpiew, skrzypce, perkusjonalia, instrumenty codzienne : mikser kuchenny, klucze.

bilety 25 zł


11.06 sobota
Pałac Młodzieży
godz. 18.00 > „Historia oszustwa” – spektakl Compagnie Mossoux-Bonté z Belgii; reżyseria Patrick Bonté, choreografia Nicole Mossoux, Patrick Bonté, kostiumy Colette Huchard, Patty Eggerickx, muzyka Thomas Turine. Występują: Sébastien Jacobs, Leslie Mannès, Frauke Mariën, Maxence Rey i inni.

Wszyscy poruszamy się w czasoprzestrzeni fałszu, zaadoptowaliśmy się do narzuconych ról społecznych, pozwalamy nałożyć sobie cudze maski na własne osobowości. Jak temu zapobiec, jak od tego uciec? Być może trzeba po prostu dać się opętać własnym nieokiełznanym instynktom i pozwolić ponieść dzikiej energii siły witalnej. Polska premiera, spektakl dla widzów dorosłych.

bilety 35 zł


Teatr Korez
godz. 20.00 > „Projekt Matka” – spektakl Teatru Kana; adaptacja, reżyseria Mateusz Przyłęcki, muzyka Andrzej Bonarek, Konrad Cwajda, Piotr Starzyński, Mateusz Przyłęcki, rysunki Gustaw Grygier, animacje Piotr Starzyński. Występują: Bibianna Chimiak, Marta Giers-Sanecka, Karolina Sabat.

Pełna ironii i poczucia humoru opowieść o młodych matkach, odkrywających jasne i ciemne strony macierzyństwa, o ich zmaganiach z samym sobą i otaczającym światem, z wyobrażeniami i oczekiwaniami na temat bycia dobrą mamą. Czy dobra, kochająca mama może sobie pozwolić na chwile słabości? W spektaklu obserwujemy, jak młode mamy funkcjonują w naszym społeczeństwie.

bilety 25 zł


12.06 niedziela
godz. 16.45 i 20.15 > „Więzy” – spektakl Teatru A Part; reżyseria, scenariusz Marcin Herich, choreografia Marcin Herich, Marlena Niestrój. Występuje: Marlena Niestrój.

Bezsłowne debiutanckie przedstawienie solowe Marleny Niestrój, łączące motywy teatralne i taneczne z estetyką bondage. Jest osobistą refleksją nad motywem życiowych uwikłań i udziałem w nich sił: egzystencjalnych i społecznych oraz unikatowej siły jednostkowego doświadczenia – empirii, które targają każdym ludzkim życiem. Przedstawienie dla widzów dorosłych.

więcej informacji: wiezy_apart@wp.pl

bilety 25 zł


Boisko UŚ, ul. Moniuszki
godz. 22.00 > „Summit 2.0” – spektakl Teatru Ósmego Dnia z Poznania; reżyseria, scenariusz zespół, scenografia Jacek Chmaj, kostiumy Iza Rudzka, muzyka Arnold Dąbrowski. Występują: Ewa Wójciak, Halina Chmielarz, Karolina Pawełska, Adam Borowski i inni.

Widowisko plenerowe zrealizowane przez legendarny już zespół, wykorzystujące ruchome obiekty i spektakularne projekcje, by opowiedzieć o współczesnym świecie i cynicznych mechanizmach wielkiej globalnej polityki.

wstęp wolny


13.06 poniedziałek
godz. 18.00 i 20.00 > „Künstlerspiele. Sceny z Wielkiej Wojny” – spektakl Teatru A Part; reżyseria, scenografia Marcin Herich, scenariusz zespół teatru pod kierownictwem Marcina Hericha, muzyka Leszek Kwaśniewicz. Występują: Natalia Kruszyna, Monika Wachowicz, Daniel Dyniszuk, Cezary Kruszyna.

W jednym z budynków znajdujących się obecnie przy ulicy 3. Maja (Grundmanstrasse) w latach 1907-15 działało pierwsze katowickie nieme kino Grand Kinematograph. W czasie II wojny światowej znajdował się w tym miejscu niemiecki kabaret – piwiarnia Künstlerspiele. W spektaklu wykorzystano oryginalne pieśni i marsze paradne Wermachtu oraz Piekielny galop z „Orfeusza w piekle” Jakuba Offenbacha – w konwencji dawnego niemieckiego i francuskiego kabaretu artystycznego w czasie wojny.

więcej informacji: kunstlerspiele@wp.pl

bilety 30 zł


14.06 wtorek
Teatr Rozrywki
godz. 18.00 i 20.00 > „Bpolar (Dwubiegunowy)” – spektakl Ayit Ensemble/ Beer Sheva Fringe Theatre z Izraela; reżyseria Yoav Michaeli, scenografia Avi Sechvi, wideo Eli Levy, muzyka Amir Groman. Występują: Oren Atias, Reut Barbie, Roi Gur, Avihay Cohen i inni.

Adaptacja „Pamiętnika wariata” Gogola, jednego z pierwszych opisów choroby dwubiegunowej. To eksperyment sceniczny, traktujący o perturbacjach urzędnika wpadającego w sidła obsesyjnej miłości, co wiedzie go ku chorobie psychicznej, w maszynerię bezsłownego teatru totalnego. Polska premiera.

bilety 35 zł


15.06 środa
Teatr Rozrywki
godz. 18.00 > „Pietruszka – rozszerzenie” – spektakl Granhøj Dans z Danii; reżyseria Palle Granhøj, muzyka Igor Strawiński. Występują: Bill Eldridge, László Fülöp, Mikolaj Karczewski, Sofia Pintzou i inni.

Międzynarodowy eksperyment taneczno-muzyczny o miłosnym trójkącie trzech lalek, powołanych do życia przez ponurego lalkarza Czarodzieja podczas jednego z rosyjskich „skomorochów”. Polska premiera.

bilety 35 zł


Kinoteatr Rialto
godz. 20.00 > „Dziewiąta. Maszyna antropologiczna zasilana Beethovenem” – spektakl Via Negativa ze Słowenii; reżyseria Bojan Jablanovec, choreografia Anita Wach, maski Barbara Stupica, wideo Ana Čigo. Występują: Loup Abramovici, Grega Zorc, Jaka Lah, Anita Wach i inni.

Żyjemy w czasach, kiedy cywilizacja europejska osiągnęła nową formę brutalności. Spektakl oparty jest na książkach „Czysta biała rasa. Cesarskie konie, genetyka i wielkie wojny” oraz „Człowiek otwarty i zwierzę”, w której autor podkreśla nadrzędność zwierzęcej natury człowieka. Zwierzę w ludziach systematycznie zanika, więc tożsamości współczesnego człowieka dąży ku pustce. Sztuka konfrontuje wysokie – 9. symfonię Beethovena z niskim – sześcioma osobami na scenie, które poszukują w sobie zwierzęcia. Polska premiera, spektakl dla widzów dorosłych.

bilety 35 zł


16.06 czwartek
godz. 16.00 i 17.30 > „Ciało. Performens poetycki” ; reżyseria, scenografia Monika Wachowicz, scenariusz, kostiumy Małgorzata Wachowicz, muzyka Mirosław Matyasik. Występuje: Małgorzata Wachowicz.

Wieczór poetycki z elementami performensu i instalacji, przygotowany przez dwie siostry: Małgorzatę Wachowicz, psychoterapeutkę, poetkę i pasjonatkę fotografii oraz Monikę Wachowicz, aktorkę, performerkę i pedagoga teatralnego, związaną z katowickim Teatrem A Part.

więcej informacji: wachowiczwachowicz@wp.pl

wstęp wolny (obow. rezerwacje: wachowiczwachowicz@wp.pl)


Kinoteatr Rialto
godz. 19.00 > Hańba

Zbuntowana orkiestra podwórkowa Hańba! jest muzyczno-literacką fikcją udowadniającą, że punk rock nie powstał na Wyspach Brytyjskich w hałaśliwych latach siedemdziesiątych, lecz stworzono go w burzliwych czasach II Rzeczypospolitej, które były nie tylko rozkwitem kultury, sztuki i techniki, ale również okresem niszczenia demokracji, autorytarnych rządów Sanacji i jej imperialistycznych zapędów. Czterech krakowskich muzyków przy pomocy podwórkowego instrumentarium (banjo, bęben, akordeon, tuba) oraz wsparciu międzywojennych poetów (Tuwima, Brzechwy, Broniewskiego) wciela się w wykreowane postacie i łączy muzyczne inspiracje (punkowe, folkowe, klezmerskie), aby stworzyć własną opowieść o tym najbardziej „literackim” okresie w historii Polski.

Skład zespołu: Andrzej Zamenhof – banjo, śpiew, Wiesław Król – akordeon, klarnet, Adam Sobolewski – bęben, grzebień, śpiew, Ignacy Woland – tuba, śpiew.

bilety 25 zł


17.06 piątek
Kinoteatr Rialto
godz. 16.00 > „C.O.L.O.” – spektakl Le Collectif Des Yeux z Francji; muzyka Cyrielle Desserrey. Występują: Biño Sauitzvy, Thomas Laroppe.

Performens inspirowany jest trzema pojęciami Deleuze, dotyczącymi rozważań na temat „istnienia” pomnika: wibracja, uścisk i wycofanie. Tytuł pochodzi od portugalskiego słowa „colo”, które oznacza wzięcie kogoś za rękę lub podniesienie kogoś, by go ochronić. Spektakl nawiązuje do koncepcji zatrzymanego obrazu Samuella Becketta. Zatrzymując w kadrze teatralną akcję, wstrzymujemy na chwilkę czas – jest tylko tu i teraz, nie ma przeszłości i przyszłości.

bilety 15 zł


Kinoteatr Rialto
godz. 18.00 > Arti Grabowski: Dreamliner

To egocentryczne show w formule niemego „stand up”. Arti w swoim spektaklu kreuje „na żywo” tanie teledyski, ekwilibrystyczne andaluzyjskie slamy, wywołuje duchy swoich idoli z lat młodości: Lorda Vadera, Bruce'a Lee, Michaela Jacksona, Freddiego Mercury'ego i Adama Małysza.

bilety 15 zł


Teatr Korez
godz. 20.00 > „Nade mną powódź” – spektakl Compagnia Enzo Cosimi z Włoch; reżyseria, choreografia, kostiumy Enzo Cosimi, wideo Stefano Galanti, muzyka Chris Watson, Petro Loa, Jon Wheeler. Występuje: Paola Lattanzi.

Opowiada o bolesnej relacji między człowiekiem a naturą we współczesnym świecie. Przestrzeń sceniczna to magiczne miejsce, w którym można medytować i poddawać się emocjom. To doskonałe miejsce dla „nowego człowieka”, na powrót prymitywnego i plemiennego. Polska premiera, spektakl dla widzów dorosłych.

bilety 30 zł


18.06 sobota
Kinoteatr Rialto
godz. 18.00 i 20.00 > „Cyrk Bellmer” – spektakl Teatru A Part; reżyseria, scenografia Marcin Herich, scenariusz zespół, muzyka fragmenty utworów O. Arnaldsa, Social Interiors, Kato Hideki, S. Sverrissona, H. Ordonówny i tradycyjna muzyka cyrkowa. Występują: Natalia Kruszyna, Karolina Narazińska, Joanna Pyrcz, Monika Wachowicz i inni.

Freak show rozpięty między rozrywką a śmiercią, erotyką i grzebaniem zmarłych, cyrk w składziku przycmentarnym, na śmietniku wspomnień, surrealistyczno-fatalistyczny kabaret, grande massacre, widowisko „najniższej rangi”. Spektakl dla widzów dorosłych.

bilety 30 zł


19.06 niedziela
Teatr Korez
godz. 20.00 > „Próba miłości” – spektakl Nuria Sotelo, Clara Ferrao & Macerana Montesinos z Hiszpanii; reżyseria Nuria Sotelo, choreografia Clara Ferrao, Nuria Sotelo, muzyka Macarena Montesinos. Występują: Macarena Montesinos, Clara Ferrao, Nuria Sotelo, Lena Vilanova.

Poprzez muzykę, taniec i słowa opowiada o kobiecym wszechświecie jego twórczyń. Cztery kobiety: dwie tancerki, wiolonczelistka i dziecko, obecnością i akcją opowiadają o sobie, o tym, co robią z miłości i dla miłości. Spektakl jest z założenia w ciągłej ewolucji: obecność dorosłych artystek, ich miejsce w przestrzeni i wzajemne relacje podporządkowane są nieprzewidywalny działaniom małej Leny. Polska premiera, spektakl dla widzów dorosłych.

bilety 30 zł


Boisko UŚ, ul. Moniuszki
godz. 22.00 > „Faust” – spektakl Teatru A Part; reżyseria, scenariusz, scenografia Marcin Herich, muzyka fragmenty utworów Autopsia, The Dead Hours, C-Schulz, Dark Sanctuary, G. Santaolalla, E. Goldenthal, R. Sakamoto, M. Matyasik, Nat King Cole. Występują: Natalia Kruszyna, Monika Wachowicz, Joanna Pyrcz, Lesław Witosz i inni.

Trzecia część plenerowego Tryptyku Egzystencjalnego, kolejne, po „Feminie” i „El Nino”, autorskie widowisko Teatru A Part. Osnute na kanwie mitu faustycznego, w żadnym razie nie jest jednak adaptacją znanych literackich pierwowzorów. Historia oraz alchemiczny sztafaż są tu pretekstem do kreowania teatralnych obrazów dotyczących dwoistości natury ludzkiej. Spektakl dla widzów dorosłych.

wstęp wolny


>>> strona Festiwalu A Part








po imprezie
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Off Festival 2018
10.08.2018
Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2018
2.07.2018
Off Festival 2017
8.08.2017
Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2017
7.07.2017
Gorillaz
20.06.2017
Podziel się z resztą świata swoimi uwagami, zdjęciami, filmami po imprezach.
o nas | kontakt | reklama | magazyn | zgłoś błąd na stronie | © Ultramaryna 2001-2018, wszystkie prawa zastrzeżone