Ta strona używa plików cookies.
Polityka Prywatności    Jak wyłączyć cookies?
AKCEPTUJĘ
sobota 31.10.20

START
LOKALE
FORUM
BLOGI
zgłoś imprezę   
  ultramaryna.pl  web 
JAFAR PANAHI: Trudno być wolnym



Sytuacja irańskiej kinematografii przypomina Polskę epoki PRL. Rokrocznie w tym bliskowschodnim państwie powstaje kilkadziesiąt mniej lub bardziej reżimowych filmów i rokrocznie na największych światowych festiwalach pojawiają się irańskie produkcje. Ale to wentyl bezpieczeństwa. Reżyserzy, których filmy oglądamy w Cannes czy Berlinie, są niemal nieznani w swoim kraju i odwrotnie – egzystencjalne i kontemplacyjne „filmy o niczym”, złożone z niekończących się ujęć (tak zdaniem zachodnich krytyków charakterystycznych dla stylu kina tej części świata) są niewielkim fragmentem tego, co w istocie Irańczycy mają do powiedzenia. Wciąż zaogniona sytuacja polityczna, szczególnie trudna po ostatnich wyborach prezydenckich, i szalejąca cenzura powodują, że filmowcy i artyści, którzy chcą wprost mówić na przykład o wolności, muszą liczyć się z poważnymi restrykcjami.

Symbolem ucisku władzy i walki o artystyczną niezależność stał się Jafar Panahi, jeden z najciekawszych i najważniejszych reżyserów irańskich, laureat weneckiego Złotego Lwa i berlińskiego Srebrnego Niedźwiedzia. 20 grudnia ubiegłego roku rząd skazał go na sześć lat więzienia, 20 lat zakazu pracy twórczej, udzielania wywiadów, aktywności politycznej i opuszczania ojczyzny. W filmowym świecie zawrzało. Pod listem żądającym natychmiastowego cofnięcia decyzji podpisał się – dosłownie! – cały filmowy świat, od amerykańskich celebrytów począwszy na dyrektorach najważniejszych festiwali skończywszy. Ostatecznie Panahi został wypuszczony za kaucją, może nawet podróżować po świecie, ale bardzo wątpliwe czy będzie mógł jeszcze kręcić filmy.

W cieniu kontekstu politycznego pozostał Panahi-reżyser. Tymczasem naprawdę warto zobaczyć retrospektywę jego twórczości (pierwszą w Polsce!), bowiem jego kino to prawdziwa uczta. Opowieści, których bohaterami bywają ludzie w pewnym sensie wykluczeni (dzieci, kobiety), trudne decyzje bohaterów czy problematyka, jaką porusza (aborcja, samostanowienie kobiet) to w istocie dużo ciekawsze oblicze kina irańskiego niż przeestetyzowane kino Abbasa Kiarostamiego.

tekst: Joanna Malicka | na zdjęciu: kadr z filmu „Na spalonym”, reż. Jafar Panahi
ultramaryna, czerwiec 2011



>>> Przeczytaj list otwarty Jafara Panahi i zobacz film z otwarcia Berlinale 2011


Zobacz też:
>>> wywiad z Bélą Tarrem
>>> wywiad z Quashiqiem Mukherjee
>>> zapowiedź kilOffa

Przejdź na >>> stronę MFF Ars Independent








KOMENTARZE:

nie ma jeszcze żadnych wypowiedzi....


SKOMENTUJ:
imię/nick:
e-mail (opcjonalnie):
wypowiedz się:
wpisz poniżej dzień tygodnia zaczynający się na literę s:
teksty
COUCH SURFING: Ze szpaczej budki 1
Co ze sobą począć, gdy za oknem pandemia, jesień, mrok o 16.00, a oferta kulturalna w mieście ograniczona jest do spotka... >>>

KULTURA W CZASACH PANDEMII: Czy będziesz wiedział, co przeżyłeś?
Tytułowe pytanie pochodzi z wydanego blisko ćwierć wieku temu zbioru esejów Marii Janion. To ona w latach 90. bard... >>>

IGGY NOT POP: Znam swoje miejsce w szeregu
Wychował się w Katowicach, ale obecnie mieszka w Nowej Hucie. Jest raperem, autorem tekstów i gościem, któryR... >>>

CITY BREAK: Lipsk
Buntgarnwerke nad Białą Elsterą, zdjęcie: Harald Goebl Za sprawą niedawnego półfinału Ligi Mistrzów, do które... >>>

ARTUR ROJEK: Na czołowe, sam na świat
Pamiętacie piątek trzynastego marca? To właśnie wtedy w życie weszło ministerialne rozporządzenie wprowadzające st... >>>

JOANNA NOWICKA: Jesteśmy cudownie inni
O swojej artystycznej podróży, współpracy z Moniką Wachowicz i tym, jak powstają jej zdjęcia rozmawiamy z Joanną N... >>>
po imprezie
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Upper Festival 2019
5.09.2019
Fest Festival 2019
26.08.2019
Off Festival 2019
9.08.2019
Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2019
27.06.2019
Off Festival 2018
10.08.2018
Podziel się z resztą świata swoimi uwagami, zdjęciami, filmami po imprezach.
o nas | kontakt | reklama | magazyn | zgłoś błąd na stronie | © Ultramaryna 2001-2020, wszystkie prawa zastrzeżone