Serwis Ultramaryna używa plików cookies. Odwiedzając nasze strony akceptujesz otrzymywanie cookies (ciasteczek). Warunki dostępu do plików cookies możesz określić w swojej przeglądarce.

ZAMKNIJ

Ultramaryna | PLEQ: Filozofia dźwięku
niedziela 20.01.19

START
LOKALE
FORUM
BLOGI
zgłoś imprezę   
  ultramaryna.pl  web 
PLEQ: Filozofia dźwięku

Impulsem do zajmowania się muzyką jest dla niego filozofia. Bartosz Dziadosz, katowiczanin tworzący pod pseudonimem Pleq, w swych kompozycjach łączy elementy muzyki laptopowej z ambientem i strukturalną elektroniką. Żeby lepiej poznać Pleqa, należy wysłuchać jednej z jego płyt, o której mówi: „‘The Metamorphosis’ to ja.”

ZAGRANICZNE LABELE
Muzyczna kariera Pleqa to kolejny dowód na potwierdzenie powiedzenia „cudze chwalicie, swego nie znacie”. Doceniony przed laty za granicą, w naszym kraju ciągle jest uważany za twórcę niszowego.

Bartosz wydaje swoje płyty u zagranicznych wydawców. Pytany o to, w jaki sposób mu się to udało, odpowiada: „Na początku zacząłem sobie przypominać całą muzykę, której słuchałem. Następnie, po artystach do mnie podobnych, szukałem wytwórni. Jednak nie każda przyjmuje dema do odsłuchu. Tak naprawdę sporo z nich ma podpisane kontrakty na kilka dobrych lat. W większości tych przypadków artyści to po prostu rodzina bądź też dobrzy znajomi. Z drugiej jednak strony jest wiele wytwórni, które przesłuchują dema i biorą to, co im odpowiada i co do nich pasuje. Dla mnie najbliższy jest belgijski U-Cover ze względu na to, iż wydali moją najważniejszą płytę („The Metamorphosis” z 2009 roku – przyp. red.). Jeszcze jeden istotny fakt przemawia za tym, że U-Cover jest mi najbliższy – okładkowe lilie to kwiaty, które zawsze kupowałem swojej dziewczynie”.

Poza belgijskim U-Cover nagrania Pleqa zostały także wydane w kanadyjskim Dataobscura („Our Words Are Frozen”, 2010), niemieckim Halbsicht Records („Lucid Dream”, 2008) czy brytyjskim October Man Recordings („The Lost Beauty”, 2008).

NAPIĘTY GRAFIK KONCERTOWY
Lista wytwórni, z którymi współpracuje muzyk, jest imponująca, tak jak ilość nagrań, które udało mu się zrealizować w przeciągu ostatnich trzech lat. Zaczyna przynosić to wymierne efekty. Dziadosz coraz więcej koncertuje. Poza graniem w klubach czy galeriach w tym roku Pleq wystąpi m.in. na takich festiwalach, jak Warsaw Summer Jazz Days, Open’er czy Seven Festival (w ramach Polscy Artyści Chopinowi Zagrali).

Bartek mieszka teraz w Warszawie, ale nie zapomina o regionie, skąd pochodzi i który niejednokrotnie go zainspirował: „Śląsk jest maksymalnie industrialny. Szarość... Zamknięte postawy. Dał mi wiele do myślenia. W każdym moim utworze słychać Śląsk, tym bardziej teraz, gdy odchodzę coraz bardziej od IDM-u”.

EKSPERYMENTY, NASTRÓJ, PRECYZJA
„Zacznę od tego, że podstawą do tworzenia utworu nie jest cisza a dźwięk” – odpowiada na pytanie czy cisza w jego utworach jest równie ważna jak dźwięki. Skąd pytanie o ciszę? Charakter jego produkcji jest zazwyczaj refleksyjny i wyciszony. W opozycji do zgiełku modnych brzmień Dziadosz konsekwentnie eksploruje rejony eksperymentalnych przestrzeni. „Eksperyment jest dla mnie dźwiękiem bardzo trudno przyswajalnym, drażniącym ucho. Sądzę, że właśnie dlatego moja muzyka jest skomplikowana, trudna w odbiorze” – tłumaczy wybór tej drogi.

Eksperymenty Pleqa powstają często jako wynik fuzji nastroju i precyzji: „To dwa niezbędne elementy, którymi zawsze kieruję się przy tworzeniu kolejnego dzieła. Pisząc 'dzieła' nie mam na myśli czegoś wielce wybitnego, ale coś twórczego i wymagającego ogromnego wkładu intelektualnego i wrażeniowego”.

Muzyka Bartosza wywodzi się w prostej linii z IDM-u, ale jej rozwój zaczyna powoli przekraczać ten gatunek. „Powoli kończę z IDM-em, staram się coraz bardziej wkraczać w muzykę eksperymentalną. Sądzę, że na temat IDM nic nie muszę mówić, ponieważ to powoli zakończony proces w mojej twórczości. Jednakże chciałbym zwrócić uwagę na fakt, że to styl muzyki elektronicznej, który jako pierwszy oswoił mnie z muzyką niszową”.

tekst: Adrian Chorębała | zdjęcie: archiwum Pleqa
ultramaryna, czerwiec 2010





>>> www.myspace.com/pleq








KOMENTARZE:

2010-06-13 22:05
właśnie.
No

2010-06-13 21:23
słabiok
kurna


SKOMENTUJ:
imię/nick:
e-mail (opcjonalnie):
wypowiedz się:
wpisz poniżej dzień tygodnia zaczynający się na literę s:
teksty
MARCIN MASECKI: Sam Pan Bóg się uśmiecha
Klasyka, muzyka współczesna i rozrywkowa z lat 30., jazz, post-punk, alternatywa. Marcin Masecki czuje się we wszyst... >>>

ROBERT KONIECZNY + MARCEL SŁAWIŃSKI: Pasażerowie Arki Sztuki
Robert Konieczny lubi makowiec. Marcel Sławiński też. Zasiedli więc razem nad ciastem i gorącą herbatą. Był dzień pr... >>>

KATARZYNA PONIŃSKA: Architektka z pasją do łączenia ludzi
„Connective housing”, czyli „dom, który łączy” to tytuł pracy dyplomowej Katarzyny Poniński... >>>

PRACOWNIA EDUKACJI ŻYWEJ: Jesteśmy ostatnim pokoleniem, dla którego natura jest naturalna
Coraz częściej podnosi się w publicznym dyskursie fakt, że przyroda w pozytywny sposób oddziałuje na człowieka. Modn... >>>

DANNY FIELDS: Danny mówi
Danny Fields – legenda zza kulis amerykańskiego przemysłu muzycznego, bohater tysiąca anegdot i licznych podpi... >>>

DAWID PODSIADŁO: Co przeżyte, to zaśpiewane
Z Dawidem Podsiadło, wokalistą będącym chlubą Dąbrowy Górniczej, rozmawiamy o osobistym charakterze właśnie wydane... >>>
komentarze: 15

DZIELNICA BRZMI DOBRZE: Katowickie dzielnice brzmią bardzo dobrze
Tytuł Miasta Muzyki UNESCO zobowiązuje! Na szczęście w Katowicach dobrych dźwięków nie brakuje. Wystarczy tylko umieć je... >>>
po imprezie
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Off Festival 2018
10.08.2018
Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2018
2.07.2018
Off Festival 2017
8.08.2017
Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2017
7.07.2017
Gorillaz
20.06.2017
Podziel się z resztą świata swoimi uwagami, zdjęciami, filmami po imprezach.
o nas | kontakt | reklama | magazyn | zgłoś błąd na stronie | © Ultramaryna 2001-2018, wszystkie prawa zastrzeżone