Serwis Ultramaryna używa plików cookies. Odwiedzając nasze strony akceptujesz otrzymywanie cookies (ciasteczek). Warunki dostępu do plików cookies możesz określić w swojej przeglądarce.

ZAMKNIJ

Ultramaryna | BARTEK KONOPKA: Przepis na film
piątek 22.09.17

START
LOKALE
FORUM
BLOGI
zgłoś imprezę   
  ultramaryna.pl  web 
BARTEK KONOPKA: Przepis na film

Udało mu się to, o czym marzą wszyscy filmowcy na świecie. Jego film „Królik po berlińsku” znalazł się na skróconej liście kandydatów do Oscara. Sam ten fakt jest już wielkim wyróżnieniem.

Bartek Konopka w swojej filmowej pracy trzyma się założenia: „Z jednej strony interesuje mnie szukanie nowego języka, pomysłu, a z drugiej strony – prawda i coś nieoczekiwanego, spontanicznego.” Jego dwa głośne i nagradzane dokumenty: „Ballada o kozie” (2004) i „Królik po berlińsku” (2009) pokazują, jak za pomocą autorskiego pomysłu zrealizować filmy dokumentalne, które łączą w sobie nowatorski warsztat, metaforyczny przekaz i eksperymenty w dziedzinie narracji.

Droga do reżyserii Bartka Konopki wiodła przez krakowskie filmoznawstwo, katowicki Wydział Radia i Telewizji, mistrzowską szkołę Wajdy, ale początki zainteresowania realizacją filmów sięgają jeszcze wcześniej. „Reżyserią zacząłem interesować się przed studiowaniem filmoznawstwa” – opowiada Konopka. „Początki to było liceum – pierwsze próby filmowe na VHS. Takie bardzo niepoważne i śmieszne z dzisiejszego punktu widzenia – kino sensacyjne w kamieniołomach, tego typu akcje. Chodziłem także do teatru Pałacu Kultury Zagłębia (Bartek mieszkał w Dąbrowie Górniczej – przyp. red.) i tam się wyżywaliśmy trochę z chłopakami jako aktorzy. I tak czułem, że robienie filmów to fajna rzecz. Ale że byłem z małego miasta, z prowincji, bez przygotowania, czułem, że te moje próby są amatorskie i nie starczyło mi odwagi, żeby zdawać do filmówki do Łodzi. Poszedłem więc na filmoznawstwo do Krakowa, po drugim roku zaczęło mnie znowu nosić i próbowałem dwa razy dostać się do Łodzi, gdzie się nie dostałem. Kiedy skończyłem filmoznawstwo, zająłem się dziennikarstwem. Przez to dziennikarstwo trafiłem do filmu, ale przez dokument. I wtedy dostałem się na WRiTv do Katowic.”

Specjalnością Bartka Konopki stały się autorskie dokumenty metaforyczne, w których w dużej mierze forma podporządkowana jest tematowi. „Za każdym razem forma bierze się z tematu, ale też wiele wynika z tego, w jakim jesteś momencie własnego rozwoju. Kiedy realizowałem ‘Balladę o kozie’, miałem już na koncie dosyć dużo dokumentów i reportaży dla telewizji. Wiedziałem, czym to się je i nie chciałem robić kolejnego dokumentu w stylu ‘gadających głów’. Wiedziałem, że chcę poszukać czegoś innego. Zrobić film zaskakujący. Na początku to miała być fabularyzowana opowieść o jednej kozie, która trafia od rodziny do rodziny, czyli na bazie usłyszanej historii prowokowalibyśmy trochę rzeczywistość. Pociągająca była perspektywa spojrzenia na człowieka jako na gatunek z punktu widzenia zwierzęcia.”

Podobnie jest z filmem „Królik po berlińsku”, gdzie z perspektywy zwierząt żyjących pomiędzy murem dzielącym Berlin na część wschodnią i zachodnią oglądamy historię totalitaryzmu. Podane jest to w formie filmu przyrodniczego. „‘Królik po berlińsku’ jest w 70% wymyślony” – wyjaśnia autor. „Ale nie jest to wymyślone przy biurku, lecz na bazie historii NRD. Odwołujemy się do czegoś, co jest archetypem, schematem mechanizmu rodzenia się systemu totalitarnego i funkcjonowania państwa socjalistycznego. Możemy tu wymyślać rzeczy, jakie chcemy, ale pod warunkiem, że są zgodne z prawdą historyczną.”

Konopka ma już na koncie pierwsze fabuły. W ramach cyklu filmu 30-minutowego zrealizował „Trójkę do wzięcia”, aktualnie jest po zdjęciach do swego pełnometrażowego debiutu fabularnego „Lęk wysokości”.

tekst: Adrian Chorębała | zdjęcie: Anna Wydra (Bartek Konopka na planie „Królika...”)
ultramaryna styczeń 2010


>>> www.facebook.com/Rabbit-a-la-Berlin
>>> zobacz „Królika po berlińsku” i spotkaj się z reżyserem 30.01 w CSF-ie








KOMENTARZE:

2010-02-02 22:36
Królik nominowany do Oscara, trzymajmy kciuki!
lux


SKOMENTUJ:
imię/nick:
e-mail (opcjonalnie):
wypowiedz się:
wpisz poniżej jakie miasto jest stolicą Polski:
teksty
MAREK TUREK: Niewywiad
Marek Turek to twórca niezwykle konsekwentny, który od lat skrupulatnie buduje sobie własną niszę w świecie pol... >>>

BUKOWICZ: Od heavy metalu do Joy Division
Czasem, żeby powstało coś wartościowego potrzeba mnóstwa wolnego czasu. Tak było w przypadku Jakuba Buczka, któ... >>>

STADION ŚLĄSKI: Jak na Śląskim rocka się grało
Monsters Of Rock, 1991 (zdjęcie: Andrzej Grygiel/ Pastsilesia) Trzyma się nie gorzej od Micka Jaggera, a lista iko... >>>

MARTYNA CZECH: Malarstwo jako nałóg
Martyna Czech to jeden z najmocniejszych debiutów malarskich ostatnich lat. Jest laureatką niezwykle prestiżowego i najs... >>>

FRELE: Pół żartem, pół serio
Miało być śmiesznie, a zaczęło robić się poważnie. Za sprawą śląskiej przeróbki hitu Adele „Hello”, nagranej... >>>
po imprezie
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Off Festival 2017
8.08.2017
Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2017
7.07.2017
Gorillaz
20.06.2017
Colin Stetson
19.12.2016
Julia Marcell
21.11.2016
Podziel się z resztą świata swoimi uwagami, zdjęciami, filmami po imprezach.
o nas | kontakt | reklama | magazyn | zgďż˝oďż˝ b��d na stronie | © Ultramaryna 2001-2017, wszystkie prawa zastrzeďż˝one      
sisli escort escort bayan esenyurt istanbul escort istanbul escort sex hikayeleri kurtkoy escort maltepe escort maltepe escort ataşehir escort Kurtköy Escort pendik escort kartal escort kurtköy escort ataşehir escort ümraniye escort kurtköy escort kadıköy escort kurtköy escort kartal escort atesehir escort kurtkoy escort pendik escort maltepe escort tipobet ankara escort ankara escort ankara escort avcılar escort beylikdüzü escort ataköy escort beylikdüzü escort avcılar escort ankara travesti istanbul travesti ankara escort kocaeli escort bursa üniversiteli escort ataköy escort ankara escort ankara escort Mecidiyeköy Escort ankara escort viagra hapı
hacklink wordpress free themes ankara sexs shop hacklink satış elektronik sigara çeşiteleri