Ta strona używa plików cookies.
Polityka Prywatności    Jak wyłączyć cookies?
AKCEPTUJĘ
wtorek 19.01.21

START
LOKALE
FORUM
BLOGI
zgłoś imprezę   
  ultramaryna.pl  web 
KONFERENCJA TAŃCA WSPÓŁCZESNEGO I FESTIWAL SZTUKI TANECZNEJ: Taniec dowcipny

Kluczem do tegorocznej edycji Międzynarodowej Konferencji Tańca Współczesnego jest poczucie humoru. Wyjątkowo prześmiewczy jest spektakl Marii Clary Villi Lobos. „M – An Average Piece”, czyli trzecia część cyklu, na który składa się również słynny „XL, Because Size Does Matter”, dziecięcy „XS” oraz „XXL, Because Big Is Beautiful”. Wszystkie koncentrują się na sprawach banalnych, epatują poetyką supermarketu i bawią ironicznym podejściem do aksjomatów globalizacji. Wszystkie są też pełne czułości dla ludzkiego ciała zagubionego wśród jaskrawych, i jednoznacznych znaczeń zapożyczonych z reklam.

Podobne podejście do śmietnika cywilizacji znajdziemy u brytyjskiego zespołu New Art Club. Ich „Electronic Tales”, eksplorujące związki człowieka z otaczającą go technologią, na kilometr pachną absurdem. Cóż jednak łatwiej się poddaje angielskiemu humorowi niż złośliwość przedmiotów martwych?

Zupełnie inny jest komizm As Palavras – brazylijskiego zespołu, którego język sytuuje się gdzieś na styku egzotycznej żywiołowości i europejskiej techniki. Inspirowane sceną z „Człowieka z blizną” „Scary Face” jest zdecydowanie czymś więcej, niż parodią. Nie inaczej wygląda sprawa z „The Brothers Very Grimm” grupy Sean Tuan John. Ten spektakl skrzy się najrozmaitszym humorem, od celnej satyry poczynając, kończąc na ociekającej kiczem grotesce.

Pomiędzy ruchowe komedie czasem jednak zaplącze się spektakl nieco poważniejszy. Ot choćby taki, jak „Shosha” Teatru Headlong z USA. Ciekawe, że tak często teatr tańca sięga po inspirację do prozy Schulza i (jak w tym przypadku) Singera. Czy naprawdę są to teksty na tyle sensualne, że łatwo przekładają się na język gestów? A może, choć wyleczyliśmy już umysły z nostalgii za kulturą, która przeminęła, to ciągle tkwi ona w naszych ciałach.

Znajdzie się też coś dla wielbicieli sycących oczy wielkich widowisk. Compagnie Thor zaprezentuje swój ostatni spektakl – „D’Orient”. To przedstawienie jest pod każdym względem piękne. Wabi wzrok, wciąga w świat zupełnie niesamowitych doznań. Porównać je można tylko z indyjskimi słodyczami.

Oczywiście konferencja byłaby niekompletna, gdyby nie pojawił się na niej spektakl gospodarzy oraz prace innych, znanych polskich grup, ale w tym roku polski akcent znalazł się też w produkcji zagranicznej. ZviDance przyjedzie ze spektaklem „Amber Room”, opowiadającym pokrętną historię zaginięcia ósmego cudu świata, czyli bursztynowej komnaty.
—Pola Sobaś

Ultramaryna lipiec/sierpień 2006






teksty
RAHIM: Zapalić w ludziach iskrę do walki o siebie
17 listopada w księgarniach pojawi się biografia Rahima „Ludzie z tylnego siedzenia”. Był to dla nas w... >>>

VELVETEVE: Kobieta orkiestra z własnym muzycznym show
Eva ma na nazwisko Aksamit oraz adekwatną do tego barwę głosu. Choć muzyczną fascynację obudziła w niej Whitney Ho... >>>

KULTURA W CZASACH PANDEMII: Czy będziesz wiedział, co przeżyłeś?
Tytułowe pytanie pochodzi z wydanego blisko ćwierć wieku temu zbioru esejów Marii Janion. To ona w latach 90. bard... >>>

IGGY NOT POP: Znam swoje miejsce w szeregu
Wychował się w Katowicach, ale obecnie mieszka w Nowej Hucie. Jest raperem, autorem tekstów i gościem, któryR... >>>

CITY BREAK: Lipsk
Buntgarnwerke nad Białą Elsterą, zdjęcie: Harald Goebl Za sprawą niedawnego półfinału Ligi Mistrzów, do które... >>>
po imprezie
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Upper Festival 2019
5.09.2019
Fest Festival 2019
26.08.2019
Off Festival 2019
9.08.2019
Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2019
27.06.2019
Off Festival 2018
10.08.2018
Podziel się z resztą świata swoimi uwagami, zdjęciami, filmami po imprezach.
o nas | kontakt | reklama | magazyn | zgłoś błąd na stronie | © Ultramaryna 2001-2020, wszystkie prawa zastrzeżone