Ta strona używa plików cookies.
Polityka Prywatności    Jak wyłączyć cookies?
AKCEPTUJĘ
niedziela 29.03.20

START
LOKALE
FORUM
BLOGI
zgłoś imprezę   
  ultramaryna.pl  web 
KONFERENCJA TAŃCA WSPÓŁCZESNEGO I FESTIWAL SZTUKI TANECZNEJ: Taniec dowcipny

Kluczem do tegorocznej edycji Międzynarodowej Konferencji Tańca Współczesnego jest poczucie humoru. Wyjątkowo prześmiewczy jest spektakl Marii Clary Villi Lobos. „M – An Average Piece”, czyli trzecia część cyklu, na który składa się również słynny „XL, Because Size Does Matter”, dziecięcy „XS” oraz „XXL, Because Big Is Beautiful”. Wszystkie koncentrują się na sprawach banalnych, epatują poetyką supermarketu i bawią ironicznym podejściem do aksjomatów globalizacji. Wszystkie są też pełne czułości dla ludzkiego ciała zagubionego wśród jaskrawych, i jednoznacznych znaczeń zapożyczonych z reklam.

Podobne podejście do śmietnika cywilizacji znajdziemy u brytyjskiego zespołu New Art Club. Ich „Electronic Tales”, eksplorujące związki człowieka z otaczającą go technologią, na kilometr pachną absurdem. Cóż jednak łatwiej się poddaje angielskiemu humorowi niż złośliwość przedmiotów martwych?

Zupełnie inny jest komizm As Palavras – brazylijskiego zespołu, którego język sytuuje się gdzieś na styku egzotycznej żywiołowości i europejskiej techniki. Inspirowane sceną z „Człowieka z blizną” „Scary Face” jest zdecydowanie czymś więcej, niż parodią. Nie inaczej wygląda sprawa z „The Brothers Very Grimm” grupy Sean Tuan John. Ten spektakl skrzy się najrozmaitszym humorem, od celnej satyry poczynając, kończąc na ociekającej kiczem grotesce.

Pomiędzy ruchowe komedie czasem jednak zaplącze się spektakl nieco poważniejszy. Ot choćby taki, jak „Shosha” Teatru Headlong z USA. Ciekawe, że tak często teatr tańca sięga po inspirację do prozy Schulza i (jak w tym przypadku) Singera. Czy naprawdę są to teksty na tyle sensualne, że łatwo przekładają się na język gestów? A może, choć wyleczyliśmy już umysły z nostalgii za kulturą, która przeminęła, to ciągle tkwi ona w naszych ciałach.

Znajdzie się też coś dla wielbicieli sycących oczy wielkich widowisk. Compagnie Thor zaprezentuje swój ostatni spektakl – „D’Orient”. To przedstawienie jest pod każdym względem piękne. Wabi wzrok, wciąga w świat zupełnie niesamowitych doznań. Porównać je można tylko z indyjskimi słodyczami.

Oczywiście konferencja byłaby niekompletna, gdyby nie pojawił się na niej spektakl gospodarzy oraz prace innych, znanych polskich grup, ale w tym roku polski akcent znalazł się też w produkcji zagranicznej. ZviDance przyjedzie ze spektaklem „Amber Room”, opowiadającym pokrętną historię zaginięcia ósmego cudu świata, czyli bursztynowej komnaty.
—Pola Sobaś

Ultramaryna lipiec/sierpień 2006






teksty
MACIEJ GARBOWSKI: Lubię zatęsknić za muzyką
Absolwent katowickiej Akademii Muzycznej w dziedzinie jazzu i klasyki. Nauczyciel w Instytucie Jazzu i Muzyki Rozryw... >>>

PAULINA JÓŹWIK: Pochwała zwyczajności
Paulina Jóźwik swoim debiutem „Strupki” pokazała, że jest w polskiej literaturze miejsce na inteligent... >>>

DZIECIĘCA ORKIESTRA ONKOLOGICZNA: Są sprawy, które łatwiej wyśpiewać, niż wypowiedzieć
Jakość i pasja życia. Dwa wektory Iskierki. Siedzę w pokoju, w którym zazwyczaj odbywają się rozmowy prowadzone... >>>

PIOTR SURMACZ: Człowiek orkiestra od gier video
Pisze muzykę, teksty i projektuje dźwięki, a wszystkiego nauczył się sam. Ostatnio udźwiękowił grę najpopularnie... >>>

BARANOVSKI: Ludziom potrzeba trudnych piosenek
Kiedy w 2014 roku zaśpiewał w talent show „The Voice of Poland” utwór Beatlesów, było pewne, że ten ur... >>>
po imprezie
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Upper Festival 2019
5.09.2019
Fest Festival 2019
26.08.2019
Off Festival 2019
9.08.2019
Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2019
27.06.2019
Off Festival 2018
10.08.2018
Podziel się z resztą świata swoimi uwagami, zdjęciami, filmami po imprezach.
o nas | kontakt | reklama | magazyn | zgłoś błąd na stronie | © Ultramaryna 2001-2020, wszystkie prawa zastrzeżone