Serwis Ultramaryna używa plików cookies. Odwiedzając nasze strony akceptujesz otrzymywanie cookies (ciasteczek). Warunki dostępu do plików cookies możesz określić w swojej przeglądarce.

ZAMKNIJ

Ultramaryna | PUSTKI: Przyszłość jest OK
piątek 22.09.17

START
LOKALE
FORUM
BLOGI
zgłoś imprezę   
  ultramaryna.pl  web 
PUSTKI: Przyszłość jest OK

Zespół Pustki to jedna z najważniejszych formacji muzyki niezależnej w Polsce. Swoją twórczością przywracają wiarę w bezkompromisowe podejście do muzyki - szczere, własne, oryginalne, czerpiące z tradycji, a zarazem nowoczesne w formie.

Istnieją od 1999 roku. Dwa lata później wydali swój sensacyjny debiut „Studio Pustki”, w którym fascynacje psychodeliczną alternatywą przecięły się garażową żywiołowością w stylu The Stooges. Całość dookreślały interesujące melodie i silnie nacechowany improwizacją charakter post-rockowej rewolty. Tym samym udało im się wyprzedzić nową falę gitarowego grania, która niedługo zalała Europę i Stany.
br> Album entuzjastycznie przyjęty przez prasę doskonale sprawdzał się na koncertach. Po paru przetasowaniach personalnych zespół z nowym basistą Filipem Zawadą (ex-AGD) i grającą na klawiszach i śpiewającą Basią Wrońską w 2004 roku wydał kolejny majstersztyk długogrający „8 Ohm”. Pejzaże instrumentalne o tajemniczym krajobrazie pulsującym nostalgią i kosmiczną metafizyką spotykają piosenki z pazurem, lśniące blaskiem osobistego brzmienia. Sami swoją twórczość nazywają Muzyką Ściany Wschodniej, a co to znaczy - trzeba zobaczyć samemu na żywo. Przed koncertem zapraszamy do poczytania wywiadu z Jankiem Pietką (śpiew) i Radkiem Łukasiewiczem (gitary, śpiew).

Ultramaryna: "Studio Pustki" jest płytą, która nawiązuje do transowej psychodelii lat 60. (Velvet Underground) i garażowego zgiełku w stylu The Stooges, skąd takie odniesienia?
Radek Łukasiewicz, Janek Piętka: To bardzo proste. Będąc w liceum, zamiast odkryć zespół The Doors, odkryliśmy płytę The Velvet Underground & Nico, a zaraz potem White Light/ White Heat. Proste, urzekające piosenki w połączeniu z gitarowym jazgotem w wykonaniu Lou Reeda i Johna Cale’a. To zrobiło duże wrażenie na licealistach. Poza tym to znacznie ciekawsza muzyka niż pochodzące z tej samej epoki wynurzenia dzieci kwiatów... To była wtedy opozycja do mainstreamu.

Udało się wam wyprzedzić debiutanckim albumem modę na retro-dźwięki, która panuje ostatnio wśród nowej fali gitarowej w UK i USA, nie żal wam czasem, że płyta z takim potencjałem i prekursorskim brzmieniem była głównie dostrzeżona przez krytykę, a nie doszło do zwrotnej reakcji, która by miała efekt w większej popularności? Rzeczywiście, od razu wiedzieliśmy, że jak się cofamy i szukamy brzmienia retro, to nie gdzieś podskórnie tylko naprawdę głęboko. Poza tym znaliśmy to brzmienie od podszewki. Wiedzieliśmy, jak chcemy, żeby zabrzmiały instrumenty; specjalnie zdobywaliśmy odpowiednio wiekowy sprzęt.
Pustki nie są zespołem, który żałuje czegoś co mogło być, a nie było. Wszystko przed nami i cały czas mamy ochotę popularyzować maszą muzykę. Patrzyliśmy i patrzymy w przyszłość. Wtedy przez nasze brzmienie retro byliśmy jednymi z nielicznych. Dzisiaj wyglądałoby to trochę inaczej.

"8 Ohm" jest konsekwentną ewolucją debiutu, ale bardziej piosenkowym materiałem z jednej strony, z drugiej pastelowo-wysublimowanym, w jaki sposób tworzy się Muzyka Ściany Wschodniej? Demokratycznie czy jest osoba, która trzyma wszystko w ryzach?
Taka płyta nie zostałaby nagrana, jeżeli nie byłaby całkowicie demokratyczną fuzją muzycznych myśli nas wszystkich. Wspólne inspirowanie się i budowanie kompozycji ze strzępków i fragmentów przyniesionych przez każdego z osobna to forma pracy nad muzyką, która w Pustkach sprawdza się ostatnio najlepiej. Choć ciągle musi pojawić się głos jednego z nas, który powie: ok. dosyć, ten utwór już na razie skończyliśmy. Odłóżmy go i weźmy się za następny, bo nic sensownego na razie do niego nie wymyślimy. Sami sobie jesteśmy takimi producentami.

Wasze teksty zwracają uwagę swym surrealistycznym, lekko odrealnionym klimatem. Skąd ta poetyka? W sposób naturalny dojrzewamy, zmieniamy się, nasza muzyka się zmienia, teksty również zmieniają się. Ten zespół żyje razem z nami, jest w ciągłym ruchu. 8 Ohm to spokojna płyta, gdzie tekst podkreśla muzykę, a muzyka pomaga wczuć się w historie opowiadane słowami. Choć trzeba przyznać że coraz częściej w nowych szczególnie tekstach mamy ochote się buntować, trochę bardziej dosłownie niż do tej pory...

Jaki wpływ na obecny kształt muzyki Pustek mają dwie nowe osoby - Basia Wrońska i Filip Zawada? Przede wszystkim to wspaniali ludzie i przyjaciele. Muzycznie wnieśli do Pustek dużo nowych rzeczy. Filip na przykład pokazał nam, że zespół nie musi grać cały czas forte, że w muzyce istnieje też piano. Natomiast Basia ,ze względu na swoje klasyczno-muzyczne wykształcenie odkryła przed nami cały świat dźwięków, który do tej pory znaliśmy, ale nie wiedzieliśmy jak się go używa.

Czy istnieje, waszym zdaniem, coś takiego jak polska scena niezależna/ alternatywna? Z jakimi zespołami tego nurtu Pustkom jest najbardziej po drodze, a z jakimi nie odczuwacie żadnej więzi? Wygląda to mniej więcej tak: polska scena niezależna to zespoły, które najpierw myślą o muzyce którą grają, a później o pieniądzach, które zarabiają na graniu tejże muzyki. Wydaje nam się, że myśli tak np. zespół Kristen, Robotobibok albo Pogodno. A tak na dobrą sprawę to nie ma u nas żadnej sceny. Wystarczy przyjrzeć się, jak wygląda i funkcjonuje polski mainstream. Scena niezależna ma być przecież niezależna w stosunku do czegoś. A to coś to nadal światowa piąta liga.

Piosenki Pustek można porównać do snów - jakie obrazy z waszej sennej rzeczywistości przenikają w realne konstrukcje piosenek? Te, które po przebudzeniu pamiętamy. Niestety pamięć mamy krótką.

Czy potraficie utrzymać się całkowicie z muzyki? I w jaki sposób polska rzeczywistość nadaje koloryt waszym kompozycjom? W tej chwili nie. Nie jest jednak tak, że na graniu muzyki nic nie zarabiamy. Cały czas staramy się doprowadzić do sytuacji, kiedy będziemy mogli utrzymywać się wyłącznie z muzyki. Jesteśmy na dobrej drodze. W Polsce jest to niezwykle trudne i kosztuje naprawdę wiele wyrzeczeń. Kiedy jednocześnie pracujesz i grasz w zespole, to prędzej czy pózniej zaczyna na tym cierpieć muzyka. Na to jednak nie możemy sobie pozwolić.
Miejsce, w którym powstaje muzyka ma bardzo istotne znaczenie. Środowisko, otoczenie, ludzie, przyroda, miasto - to wszystko kształtuje człowieka, który potem zaczyna kształtować dźwięki. Nie ważne, że zawsze zaczyna się od naśladowania. To naturalne. Słuchasz muzyki i chcesz grać jak ktoś, dlatego w ogóle zaczynasz grać. Natomiast później dostrzegasz siebie i miejsce, z którego pochodzisz. Przenika to do twojej muzyki. Jest to długotrwały proces, ale w pewnym momencie słyszysz, że dźwięki, które wydobywasz z instrumentów chociaż gdzieś podobne do czegoś, są jednak zupełnie inne, bo naznaczone tym miejscem i tą rzeczywistością. Stają się twoje.

Pop-kultura jako źródło cierpień - czy możecie się ustosunkować do tego zdania?
Wszyscy płyniemy w popkulturze chcąc tego czy nie. Nie wszyscy jednak cierpią. Jesteśmy ludźmi i mamy wybór. Chyba nie do końca zdajemy sobie z tego sprawę. Pardoksalnie w dzisiejszych czasach, z dzisiejszymi możliwościami komunikacji ta możliwość wyboru jest większa niż kiedykolwiek wcześniej. Trzeba tylko chcieć. Wartościowych rzeczy nie znajduje się ot tak sobie.

Co uważacie za największy obciach? Bycie politykiem i posiadanie teczki z receptami na wszystkie bolączki tego kraju. Poza tym największym obciachem w tym kraju jest brak profesjonalizmu zarówno wielu organizatorów koncertów, jak i realizatorów dźwięku, którzy nagłaśniają koncerty. Na tym najbardziej cierpią zespoły. Słuchacze zupełnie nie zdają sobie sprawy, jak dużo zależy od tego pana za konsoletą, który coś kręci i ustawia gałkami.

Gdybyście mieli do wyboru czas i epokę, w której chcielibyście żyć i tworzyć, jaki byłby wasz wybór? Przez ostatnie 50 lat nastąpił większy skok cywilizacyjny niż przez pozostałe 2 miliony lat historii człowieka na Ziemi. To fascynujące. Poza tym ten wykładniczy postęp trwa nadal. Chcemy zobaczyć, co będzie za 50 lat, więc wybieramy „tu i teraz”. Przyszłość jest OK, nawet jeżeli niesie ze sobą wielki znak zapytania.

Rozmawiał: Adrian Chorębała






teksty
MAREK TUREK: Niewywiad
Marek Turek to twórca niezwykle konsekwentny, który od lat skrupulatnie buduje sobie własną niszę w świecie pol... >>>

BUKOWICZ: Od heavy metalu do Joy Division
Czasem, żeby powstało coś wartościowego potrzeba mnóstwa wolnego czasu. Tak było w przypadku Jakuba Buczka, któ... >>>

STADION ŚLĄSKI: Jak na Śląskim rocka się grało
Monsters Of Rock, 1991 (zdjęcie: Andrzej Grygiel/ Pastsilesia) Trzyma się nie gorzej od Micka Jaggera, a lista iko... >>>

MARTYNA CZECH: Malarstwo jako nałóg
Martyna Czech to jeden z najmocniejszych debiutów malarskich ostatnich lat. Jest laureatką niezwykle prestiżowego i najs... >>>

FRELE: Pół żartem, pół serio
Miało być śmiesznie, a zaczęło robić się poważnie. Za sprawą śląskiej przeróbki hitu Adele „Hello”, nagranej... >>>
po imprezie
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Off Festival 2017
8.08.2017
Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2017
7.07.2017
Gorillaz
20.06.2017
Colin Stetson
19.12.2016
Julia Marcell
21.11.2016
Podziel się z resztą świata swoimi uwagami, zdjęciami, filmami po imprezach.
o nas | kontakt | reklama | magazyn | zgďż˝oďż˝ b��d na stronie | © Ultramaryna 2001-2017, wszystkie prawa zastrzeďż˝one      
sisli escort escort bayan esenyurt istanbul escort istanbul escort sex hikayeleri kurtkoy escort maltepe escort maltepe escort ataşehir escort Kurtköy Escort pendik escort kartal escort kurtköy escort ataşehir escort ümraniye escort kurtköy escort kadıköy escort kurtköy escort kartal escort atesehir escort kurtkoy escort pendik escort maltepe escort tipobet ankara escort ankara escort ankara escort avcılar escort beylikdüzü escort ataköy escort beylikdüzü escort avcılar escort ankara travesti istanbul travesti ankara escort kocaeli escort bursa üniversiteli escort ataköy escort ankara escort ankara escort Mecidiyeköy Escort ankara escort viagra hapı
hacklink wordpress free themes ankara sexs shop hacklink satış elektronik sigara çeşiteleri