Ta strona używa plików cookies.
Polityka Prywatności    Jak wyłączyć cookies?
AKCEPTUJĘ
piątek 20.09.19

START
LOKALE
FORUM
BLOGI
zgłoś imprezę   
  ultramaryna.pl  web 
ERA NOWE HORYZONTY: Przegląd filmów Yasujiro Ozu

Twórczość Yasujiro Ozu jest przykładem na to, jak niektórzy autorzy kina zostają odkryci ponownie po wielu latach, a dopiero powtórna percepcja ich dzieł pozwala w pełni docenić wartości ich sztuki. Ozu urodził się w 1903 roku, swój pierwszy film zrealizował w 1927 roku i był aktywny artystycznie aż do śmierci w 1963 roku. Jego droga filmowa obejmuje zatem kolejne etapy dorastania kina, poprzez udźwiękowienie i początki używania taśmy kolorowej, po złoty okres kina autorskiego, czyli lata 60. Na tegorocznym festiwalu w Berlinie pokazano retrospektywę jego filmów w 100. rocznicę jego urodzin, a wielu uznanych twórców, m.in. Wim Wenders, Jim Jarmush czy Andrzej Wajda przyznaje się do inspiracji jego filmami.

Uznany za „najbardziej japońskiego z japońskich reżyserów”, Yasurjiro Ozu wypracował własny język filmowy, rozpoznawalny w każdym jego obrazie. Twórczość Ozu ewoluowała, stopniowo zmieniał sposób filmowania, w początkach swej kariery reżyser używał kamery ruchomej, z czasem przechodząc do zupełnie statycznych ujęć. Oprócz tego - Ozu – operuje perspektywą żabią, a raczej filmuje z pozycji „człowieka siedzącego na ziemi”, często używając 50 mm obiektywów oraz stosuje długie ujęcia i powolną narrację. Tematyka jego, w sumie klasycznie (a raczej ascetycznie, bez zbędnych ozdobników) zrobionych filmów, przybliża nam stan ducha Japończyków. Ważny jest wątek autobiograficzny w jego dziełach, reżyser bowiem często pokazywał własne stosunki z rodziną. Gatunkowo często sięgał po estetykę komedii amerykańskich lub dramatów obyczajowych.

Ozu uchodzi za wnikliwego rejestratora przemian zachodzących w społeczeństwie japońskim. Za cel swoich obserwacji brał warstwę, którą najlepiej znał z racji swego pochodzenia, czyli drobnomieszczaństwo. Potrafił prowokować widza do ciekawych wniosków poprzez analizowanie zachowań swych bohaterów. Reżyser ma w dorobku prawie 50 filmów, w Cieszynie zobaczymy ich reprezentatywną część, na pewno nie zabraknie filmu „Opowieści z Tokio” („Tokio Story”) z 1953 roku, który w 2002 r. znalazł się na 5. miejscu listy Najlepszych Filmów Wszechczasów skompilowanej przez krytyków zrzeszonych w Brytyjskim Instytucie Filmowym.

tekst: Adrian Chorębała






teksty
JERZY JAN POŁOŃSKI: Nie pytaj mnie o cyrk
Obejmujący we wrześniu scenę Teatru Miejskiego w Gliwicach Jerzy Jan Połoński znany jest z tego, że nieignorującym... >>>

BARBARA RUPIK: Malarstwo zaklęte w filmie
Spośród ok. 2 tys. zgłoszeń prezentujących dorobek 366 szkół filmowych z całego świata do tegorocznego konkursu... >>>

ŚLĄSCY FREEGANIE: Nie konsumują życia. Żyją je.
Ile jedzenia wyrzucamy? Ile niepotrzebnych rzeczy kupujemy? Najpierw cyfry, które przemawiają do wyobraźni: wyprod... >>>
komentarze: 1

ANIA SUNDSTROM: Niepoważne instrumenty, poważne tematy
Ania Sundstrom w rodzinnym Bytomiu pojawia się rzadko, bo czas dzieli między muzykologiczne konferencje na całym świ... >>>

PAWEŁ KULCZYŃSKI: Rozmowa przy pierwszej kawie
Lautbild, Tropajn, Wilhelm Bras – nazwy kojarzące się z ciągłym poszukiwaniem nowych środków muzycznego wyrazu... >>>

KATARZYNA WITERSCHEIM: Śląsk na różowo
Trudno się nie zdziwić, gdy jedną z najciekawszych opowieści o historii Górnego Śląska, doskonale obrazującą tygiel... >>>
po imprezie
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Upper Festival 2019
5.09.2019
Fest Festival 2019
26.08.2019
Off Festival 2019
9.08.2019
Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2019
27.06.2019
Off Festival 2018
10.08.2018
Podziel się z resztą świata swoimi uwagami, zdjęciami, filmami po imprezach.
o nas | kontakt | reklama | magazyn | zgłoś błąd na stronie | © Ultramaryna 2001-2019, wszystkie prawa zastrzeżone