Serwis Ultramaryna używa plików cookies. Odwiedzając nasze strony akceptujesz otrzymywanie cookies (ciasteczek). Warunki dostępu do plików cookies możesz określić w swojej przeglądarce.

ZAMKNIJ

Ultramaryna | ERA NOWE HORYZONTY: Przegląd filmów Yasujiro Ozu
poniedziałek 19.02.18

START
LOKALE
FORUM
BLOGI
zgłoś imprezę   
  ultramaryna.pl  web 
ERA NOWE HORYZONTY: Przegląd filmów Yasujiro Ozu

Twórczość Yasujiro Ozu jest przykładem na to, jak niektórzy autorzy kina zostają odkryci ponownie po wielu latach, a dopiero powtórna percepcja ich dzieł pozwala w pełni docenić wartości ich sztuki. Ozu urodził się w 1903 roku, swój pierwszy film zrealizował w 1927 roku i był aktywny artystycznie aż do śmierci w 1963 roku. Jego droga filmowa obejmuje zatem kolejne etapy dorastania kina, poprzez udźwiękowienie i początki używania taśmy kolorowej, po złoty okres kina autorskiego, czyli lata 60. Na tegorocznym festiwalu w Berlinie pokazano retrospektywę jego filmów w 100. rocznicę jego urodzin, a wielu uznanych twórców, m.in. Wim Wenders, Jim Jarmush czy Andrzej Wajda przyznaje się do inspiracji jego filmami.

Uznany za „najbardziej japońskiego z japońskich reżyserów”, Yasurjiro Ozu wypracował własny język filmowy, rozpoznawalny w każdym jego obrazie. Twórczość Ozu ewoluowała, stopniowo zmieniał sposób filmowania, w początkach swej kariery reżyser używał kamery ruchomej, z czasem przechodząc do zupełnie statycznych ujęć. Oprócz tego - Ozu – operuje perspektywą żabią, a raczej filmuje z pozycji „człowieka siedzącego na ziemi”, często używając 50 mm obiektywów oraz stosuje długie ujęcia i powolną narrację. Tematyka jego, w sumie klasycznie (a raczej ascetycznie, bez zbędnych ozdobników) zrobionych filmów, przybliża nam stan ducha Japończyków. Ważny jest wątek autobiograficzny w jego dziełach, reżyser bowiem często pokazywał własne stosunki z rodziną. Gatunkowo często sięgał po estetykę komedii amerykańskich lub dramatów obyczajowych.

Ozu uchodzi za wnikliwego rejestratora przemian zachodzących w społeczeństwie japońskim. Za cel swoich obserwacji brał warstwę, którą najlepiej znał z racji swego pochodzenia, czyli drobnomieszczaństwo. Potrafił prowokować widza do ciekawych wniosków poprzez analizowanie zachowań swych bohaterów. Reżyser ma w dorobku prawie 50 filmów, w Cieszynie zobaczymy ich reprezentatywną część, na pewno nie zabraknie filmu „Opowieści z Tokio” („Tokio Story”) z 1953 roku, który w 2002 r. znalazł się na 5. miejscu listy Najlepszych Filmów Wszechczasów skompilowanej przez krytyków zrzeszonych w Brytyjskim Instytucie Filmowym.

tekst: Adrian Chorębała






teksty
BIURO DŹWIĘKU KATOWICE: Techno to przyszłość
Biuro Dźwięku Katowice to platforma edukacyjna, która poprzez wykłady, warsztaty i koncerty promuje współczesną mu... >>>

URSZULA ANTONIAK: Nie ma kina bez myślenia
Urszula Antoniak. Reżyserka z własnym, bardzo charakterystycznym stylem. Scenarzystka. Urodzona w Częstochowie, abso... >>>

ALEX KWOKA: Człowiek od hip-hopu
Urodzony w Wiedniu, wychowany na katowickim Giszowcu – Alex Kwoka, znany w środowisku hiphopowym jako b-boy Al... >>>

ROGOWSKA/ DURAJ/ BŁASZCZYK: Wiecznie głodni
To nie są gwiazdy jednego sezonu, a ludzie, którzy od wielu lat pracowali na to, by w kulinarnej Polsce na dźwięk ic... >>>

HENGELO: Tak się robi hałas
Grają razem zaledwie od ponad roku, a już dystansują konkurencję. Mają na koncie zwycięstwo w konkursie Katofonia Re... >>>
po imprezie
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Off Festival 2017
8.08.2017
Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2017
7.07.2017
Gorillaz
20.06.2017
Colin Stetson
19.12.2016
Julia Marcell
21.11.2016
Podziel się z resztą świata swoimi uwagami, zdjęciami, filmami po imprezach.
o nas | kontakt | reklama | magazyn | zgłoś błąd na stronie | © Ultramaryna 2001-2018, wszystkie prawa zastrzeżone