Ta strona używa plików cookies.
Polityka Prywatności    Jak wyłączyć cookies?
AKCEPTUJĘ
poniedziałek 17.02.20

START
LOKALE
FORUM
BLOGI
zgłoś imprezę   
  ultramaryna.pl  web 
ERA NOWE HORYZONTY: Przegląd filmów Yasujiro Ozu

Twórczość Yasujiro Ozu jest przykładem na to, jak niektórzy autorzy kina zostają odkryci ponownie po wielu latach, a dopiero powtórna percepcja ich dzieł pozwala w pełni docenić wartości ich sztuki. Ozu urodził się w 1903 roku, swój pierwszy film zrealizował w 1927 roku i był aktywny artystycznie aż do śmierci w 1963 roku. Jego droga filmowa obejmuje zatem kolejne etapy dorastania kina, poprzez udźwiękowienie i początki używania taśmy kolorowej, po złoty okres kina autorskiego, czyli lata 60. Na tegorocznym festiwalu w Berlinie pokazano retrospektywę jego filmów w 100. rocznicę jego urodzin, a wielu uznanych twórców, m.in. Wim Wenders, Jim Jarmush czy Andrzej Wajda przyznaje się do inspiracji jego filmami.

Uznany za „najbardziej japońskiego z japońskich reżyserów”, Yasurjiro Ozu wypracował własny język filmowy, rozpoznawalny w każdym jego obrazie. Twórczość Ozu ewoluowała, stopniowo zmieniał sposób filmowania, w początkach swej kariery reżyser używał kamery ruchomej, z czasem przechodząc do zupełnie statycznych ujęć. Oprócz tego - Ozu – operuje perspektywą żabią, a raczej filmuje z pozycji „człowieka siedzącego na ziemi”, często używając 50 mm obiektywów oraz stosuje długie ujęcia i powolną narrację. Tematyka jego, w sumie klasycznie (a raczej ascetycznie, bez zbędnych ozdobników) zrobionych filmów, przybliża nam stan ducha Japończyków. Ważny jest wątek autobiograficzny w jego dziełach, reżyser bowiem często pokazywał własne stosunki z rodziną. Gatunkowo często sięgał po estetykę komedii amerykańskich lub dramatów obyczajowych.

Ozu uchodzi za wnikliwego rejestratora przemian zachodzących w społeczeństwie japońskim. Za cel swoich obserwacji brał warstwę, którą najlepiej znał z racji swego pochodzenia, czyli drobnomieszczaństwo. Potrafił prowokować widza do ciekawych wniosków poprzez analizowanie zachowań swych bohaterów. Reżyser ma w dorobku prawie 50 filmów, w Cieszynie zobaczymy ich reprezentatywną część, na pewno nie zabraknie filmu „Opowieści z Tokio” („Tokio Story”) z 1953 roku, który w 2002 r. znalazł się na 5. miejscu listy Najlepszych Filmów Wszechczasów skompilowanej przez krytyków zrzeszonych w Brytyjskim Instytucie Filmowym.

tekst: Adrian Chorębała






teksty
DZIECIĘCA ORKIESTRA ONKOLOGICZNA: Są sprawy, które łatwiej wyśpiewać, niż wypowiedzieć
Jakość i pasja życia. Dwa wektory Iskierki. Siedzę w pokoju, w którym zazwyczaj odbywają się rozmowy prowadzone... >>>

PIOTR SURMACZ: Człowiek orkiestra od gier video
Pisze muzykę, teksty i projektuje dźwięki, a wszystkiego nauczył się sam. Ostatnio udźwiękowił grę najpopularnie... >>>

BARANOVSKI: Ludziom potrzeba trudnych piosenek
Kiedy w 2014 roku zaśpiewał w talent show „The Voice of Poland” utwór Beatlesów, było pewne, że ten ur... >>>

JACEK MIKOŁAJCZYK: Rewia o zwykłym człowieku
Jacek Mikołajczyk jest przede wszystkim chodzącą encyklopedią światowego i polskiego musicalu. Ma na to papier ... >>>

ŁATA MIASTA/ MIŁOSZ KONIECZKO I MILO BANACHOWICZ: W street art można zawsze i wszędzie
Pomysłów na poprawienie estetyki przestrzeni miejskiej pojawiło się w ostatnich latach mnóstwo. Wśród najpopularni... >>>
komentarze: 2

EABS: Każdy z nas to silny charakter
Bez wątpienia 2019 rok należał ponownie do EABS. Ten wrocławski septet założony w 2011 roku rośnie w siłę z każdym... >>>
po imprezie
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Upper Festival 2019
5.09.2019
Fest Festival 2019
26.08.2019
Off Festival 2019
9.08.2019
Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2019
27.06.2019
Off Festival 2018
10.08.2018
Podziel się z resztą świata swoimi uwagami, zdjęciami, filmami po imprezach.
o nas | kontakt | reklama | magazyn | zgłoś błąd na stronie | © Ultramaryna 2001-2020, wszystkie prawa zastrzeżone