Serwis Ultramaryna używa plików cookies. Odwiedzając nasze strony akceptujesz otrzymywanie cookies (ciasteczek). Warunki dostępu do plików cookies możesz określić w swojej przeglądarce.

ZAMKNIJ

Ultramaryna | ERA NOWE HORYZONTY: Derek Jarman
piątek 22.09.17

START
LOKALE
FORUM
BLOGI
zgłoś imprezę   
  ultramaryna.pl  web 
ERA NOWE HORYZONTY: Derek Jarman

Derek Jarman (1942-1994) to reżyser należący do pokolenia naznaczonego piętnem AIDS. Jego twórczość związana była nierozerwalnie z homoseksualizmem, do którego otwarcie się przyznawał i postrzegał jako swego rodzaju ideologię. Jarman uważany jest za jednego z większych buntowników współczesnego kina (jako swoich ojców duchowych artysta wymieniał Williama Szekspira, Christophera Marlowe’a i Williama Blake’a), a jego obrazy są ostrą krytyką angielskiego społeczeństwa, które reżyser uważał za zbyt pruderyjne i zakłamane.

Dorastał w realiach wyższej klasy średniej, we wspomnieniach dzieciństwo jawi mu się jako kraina anielskiej sielanki. Pociągało go malarstwo, historia, historia sztuki, a film traktował jako dziedzinę, w której artysta wyraża się poprzez obraz - następuje tutaj tylko zamiana narzędzia: z pędzla na kamerę. W Londynie lat 60. Derek Jarman odnalazł swoją wolność artystyczną. W środowisku artystów nie musiał już ukrywać swoich skłonności, gdyż były tam one w miarę akceptowalne. W 1966 r., sam nie będąc jeszcze reżyserem, otarł się o prawdziwą sztukę filmową, miał bowiem statystować w „Powiększeniu” Antonioniego, ale nie podobał mu się T-shirt, w którym miał grać, więc ostatecznie nie wystąpił. W świecie filmowym zadebiutował więc dopiero jako scenograf filmów Kena Russela („Diabły” i „Dziki Mesjasz”).

Jarman od początku swej drogi filmowej był drapieżny nie tylko w tematyce swoich filmów, ale także w stosowanej formie. Jego filmy były kręcone autorską metodą, w której przetwarzał zarejestrowany materiał w czasie obróbki filmowej. Zyskał przez to rozpoznawalny styl. Eksploatowane przez niego tematy to często miłość erotyczna i śmierć, które niczym mityczne bóstwa Eros i Tanathos stanowią bieguny jego zainteresowań, często się przeplatając. Rzucone są w świat angielskości, hołubionej i celebrowanej przez twórcę. Reżysera „Caravaggia” absolutnie nie interesuje świat kultury materialnej, cywilizacji konsumpcji. Konsumpcja była dla niego zanegowaniem wolności. Anglia – ojczyzną słowa, ale jako reżyser wierzący w obraz, stawiał na obserwację natury niewerbalnej i jego filmy można przez to odbierać jako poezję ekranu.

Dokonania Jarmana można podzielić na dwa typy filmów: filmy fabularne (w których malarskość skonfrontowana była z literackością) oraz afabularne kolaże malarskie, sfilmowane w eksperymentalny sposób. Filmy fabularne są osnute w głównej mierze wokół biografii: „Sebastian” (1975), „Caravaggio” (1986), „Edward II” (1991), „Wittgenstein” (1993) oraz tematyki społecznej, która jest jednak przez tego reżysera traktowana na poziomie ornamentu, a nie jak jak głębia w filmach Passoliniego, którego Jarman podziwiał. Jego eksperymenty filmowe pokazywały malarskość świata przedstawionego, gdzie brak fabuły zrekompensowany był poprzez wysublimowaną kompozycję obrazu („Art of Mirrors”, „Cool Waters” i „Dancing Ledge").

Artysta bezustannie dialogował w swych dziełach sam ze sobą, obrazy jego były pretekstami do filmów, a „Blue” (1993) był manifestem wolności artystycznej i autoprezentacją poglądów twórcy na temat śmierci, seksualności, tradycji, romantyzmu, magii i alchemii. Pokryty błękitem ekran przemawia do widza melancholią, refleksyjnością i doświadczeniem, tworząc kolejny autoportret artysty. Wszystkie dzieła Jarmana są bowiem bardzo osobiste i można czytać z nich jak z otwartej księgi. Reżyser preferował dialog z publicznością i uważał, że jego utwory są dopiero wtedy pełne, kiedy są właściwie odczytane przez widza: Wszystko, co można zrobić, to wskazać kierunek, który każdy z widzów pragnących „podróży” musi obrać.

Oprócz filmów angielski twórca stworzył wiele wideoklipów, które były kolejną manifestacją przynależności do mniejszości homoseksualnej. Współpracował z muzykami, którzy nie kryli swoich upodobań (The Smiths, Pet Shop Boys, Suede), a teledyskiem „Losing my religion” grupy R.E.M. udało mu się podnieść tę małą formę telewizyjną do rangi sztuki.

Filmografia Jarmana nie pozostawia widza obojętnym. Wszystkie poruszane w jego dziełach problemy podniesione są do rangi uniwersalnej, jego obsesje/fascynacje obrazują stan współczesnej kultury. Reżyser starał się zmienić wrażliwość widza, otwierając oczy „jego duszy” na piękno świata. Bowiem sztuka dla Jarmana była jedynym ratunkiem przed śmiercią. Czy jego twórczości udało się pokonać czas i jak wygląda aktualność przekazu jego dzieł dzisiaj, będzie można się przekonać w Cieszynie.

Tekst: Adrian Chorębała [Ultramaryna lipiec/sierpień 2003]






teksty
MAREK TUREK: Niewywiad
Marek Turek to twórca niezwykle konsekwentny, który od lat skrupulatnie buduje sobie własną niszę w świecie pol... >>>

BUKOWICZ: Od heavy metalu do Joy Division
Czasem, żeby powstało coś wartościowego potrzeba mnóstwa wolnego czasu. Tak było w przypadku Jakuba Buczka, któ... >>>

STADION ŚLĄSKI: Jak na Śląskim rocka się grało
Monsters Of Rock, 1991 (zdjęcie: Andrzej Grygiel/ Pastsilesia) Trzyma się nie gorzej od Micka Jaggera, a lista iko... >>>

MARTYNA CZECH: Malarstwo jako nałóg
Martyna Czech to jeden z najmocniejszych debiutów malarskich ostatnich lat. Jest laureatką niezwykle prestiżowego i najs... >>>

FRELE: Pół żartem, pół serio
Miało być śmiesznie, a zaczęło robić się poważnie. Za sprawą śląskiej przeróbki hitu Adele „Hello”, nagranej... >>>
po imprezie
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Off Festival 2017
8.08.2017
Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2017
7.07.2017
Gorillaz
20.06.2017
Colin Stetson
19.12.2016
Julia Marcell
21.11.2016
Podziel się z resztą świata swoimi uwagami, zdjęciami, filmami po imprezach.
o nas | kontakt | reklama | magazyn | zgďż˝oďż˝ b��d na stronie | © Ultramaryna 2001-2017, wszystkie prawa zastrzeďż˝one      
sisli escort escort bayan esenyurt istanbul escort istanbul escort sex hikayeleri kurtkoy escort maltepe escort maltepe escort ataşehir escort Kurtköy Escort pendik escort kartal escort kurtköy escort ataşehir escort ümraniye escort kurtköy escort kadıköy escort kurtköy escort kartal escort atesehir escort kurtkoy escort pendik escort maltepe escort tipobet ankara escort ankara escort ankara escort avcılar escort beylikdüzü escort ataköy escort beylikdüzü escort avcılar escort ankara travesti istanbul travesti ankara escort kocaeli escort bursa üniversiteli escort ataköy escort ankara escort ankara escort Mecidiyeköy Escort ankara escort viagra hapı
hacklink wordpress free themes ankara sexs shop hacklink satış elektronik sigara çeşiteleri