Ta strona używa plików cookies.
Polityka Prywatności    Jak wyłączyć cookies?
AKCEPTUJĘ
sobota 2.07.22

START
LOKALE
FORUM
BLOGI
zgłoś imprezę   
  ultramaryna.pl  web 
PRZESTRZENIE SZTUKI. ALEKSANDRA DZIUROSZ: Układ perfekcyjny

Przestrzenie Sztuki odbywają się w siedmiu miastach w Polsce. Jednym z nich są Katowice zdominowane przez taniec. Sekundują im Lublin, Kielce i Łódź. Z kolei Olsztyn, Rzeszów, Zielona Góra i znowu Lublin zajmują się teatrem. Pilotażowy projekt Instytutu Muzyki i Tańca ma połączyć istniejącą, będącą w domenie miast, infrastrukturę z programem merytorycznym przygotowywanym przez artystów indywidualnych, kolektywy czy pozarządowe grupy twórcze. Aleksandra Dziurosz, zastępczyni dyrektora IMiT, opowiada nam o idei pilotażu.

Ultramaryna: Najpierw ustalmy kontrapunkty. Co jest największym z wyzwań organizacyjnych podczas realizacji Przestrzeni Sztuki? A co jest największym atutem, zwłaszcza w kontekście ograniczeń, jakie się pojawiły?

Aleksandra Dziurosz: Uczestnictwo w życiu tanecznym w sytuacji pandemicznej stało się dość trudnym zadaniem. Brak kontaktu z fizycznym ciałem tancerza – z jego działaniem w przestrzeni czy to teatralnej, czy to pozateatralnej, ale jednak w sytuacji artystycznej – powoduje, że odbierana jest tańcowi magia. Brakuje kontekstu spotkania, a przede wszystkim niemego dialogu, jaki jest prowadzony pomiędzy wykonawcą a odbiorcą. Zadaniem Przestrzeni Sztuki jest próba zaradzenia problemom, z którymi borykają się artyści niezależni. To jest najważniejszy z atutów.

Jakich efektów spodziewacie się po pilotażu? Co badacie? Jak zamierzacie go jako organizatorzy rozwijać? Jak Przestrzenie Sztuki funkcjonują w kontekście trudności, które pandemiczna rzeczywistość postawiła przed zawodami artystycznymi, przy słabnącym pulsie całego sektora kultury?
Celem nadrzędnym programu jest utworzenie w całym kraju 12-14 takich centrów, ośrodków, domów produkcyjnych, które współpracując z instytucjami kulturalnymi i edukacyjnymi – teatrami, domami kultury, uczelniami – będą tworzyć przestrzeń dla artystów niezależnych. W każdym z ośrodków jest lider-operator, który nadzoruje realizację i przebieg programu, ale też go inicjuje. Wychodzimy z założenia, tak MKiDN, jak IMiT, że właśnie ośrodki istniejące w danym obszarze najlepiej orientują się, jakie są potrzeby środowiska lokalnego. Dlatego w zaufaniu oddajemy merytorycznie program lokalnym operatorom, którzy rekomendują nam zadania. 

W kontekście pandemicznej rzeczywistości program ma spowodować, że zawodowi tancerze i choreografowie będą mieli swoje miejsce, do którego będą mogli przyjść, wykonać tzw. trening z ciała. Będą mogli zgromadzić się wokół produkcji jakiegoś zdarzenia. Będą mogli pracować kolektywnie i solo. I będą mieli możliwość bezpłatnego utrzymywania siebie w kondycji fizycznej i psychicznej. 

Pilotaż ma zweryfikować, czy środowisko tancerzy niezależnych w miejscach, które wybraliśmy do realizacji zadania, jest aktywne. Druga ważna informacja – czy zainteresowanie tańcem rośnie. I czy właściwie dobraliśmy sposoby wzbudzania zainteresowanie tańcem. Badamy kontekst popularności tańca, jego utylitarne aspekty. 

Co Przestrzenie Sztuki mają wnieść do zarządzania kulturą? Jaki model budowania współpracy proponujecie? 
Nie ma drugiego projektu, który byłby tak skonsolidowany. To pewnego rodzaju nowa jakość, która pokazuje, że publiczne instytucje operujące infrastrukturą mogą służyć tancerzom, artystom niezależnym. Wystarczy wola współpracy i zaprogramowanie działań, a teatry, muzea czy filharmonie mogą współpracować ze środowiskiem niezależnym, oddając mu część swojej infrastruktury. Dla mnie to jest synergia wielu podmiotów – środowiska lokalnego, władz samorządowych i władz ministerialnych. Układ wydaje się być perfekcyjny.

tekst: Magdalena Gościniak | zdjęcie: Arkadiusz Ławrywianiec
ultramaryna, listopad/grudzień 2020






teksty
ANNA I KIRYŁ REVKOVIE: Nawet wojna nie zatrzyma kreatywności
Z Anną i Kiryłem Revkovami – muzykami jazzowymi z Ukrainy – rozmawiamy o ich drodze do Katowic, sztuce... >>>

SABINA BEDNARZ: Świat według Sabinki mieści się w walizkach
Z okazji Dnia Dziecka poprosiliśmy o wywiad najświeższą crew, jaka kiedykolwiek trafiła na łamy Ultramaryny. Sabina... >>>

DOMINIK STRYCHARSKI: Komponuję opowieści
Dominik Strycharski, rocznik 1975. Gra, komponuje, improwizuje, śpiewa, prowadzi warsztaty. Jest autorem muzyki w te... >>>

ASTHMA: Wspólnie damy radę
Muzyczny świat dowiedział się o nim w połowie 2020 roku, kiedy na YouTube trafił kawałek „Centrala”. Chw... >>>
po imprezie
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Upper Festival 2019
5.09.2019
Fest Festival 2019
26.08.2019
Off Festival 2019
9.08.2019
Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2019
27.06.2019
Off Festival 2018
10.08.2018
Podziel się z resztą świata swoimi uwagami, zdjęciami, filmami po imprezach.


Ultramaryna realizuje projekt pn. "Internetowa platforma czasu wolnego" współfinansowany przez Unię Europejską ze
środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa
Śląskiego na lata 2014-2020 dla Osi Priorytetowej: III. konkurencyjność MŚP, dla działania: 3.2. Innowacje w MŚP
o nas | kontakt | reklama | magazyn | zgłoś błąd na stronie | © Ultramaryna 2001-2022, wszystkie prawa zastrzeżone