Ta strona używa plików cookies.
Polityka Prywatności    Jak wyłączyć cookies?
AKCEPTUJĘ
niedziela 15.09.19

START
LOKALE
FORUM
BLOGI
zgłoś imprezę   
  ultramaryna.pl  web 
WIDMO: Fantomowe bóle miasta

O wystawie „Widmo” rozmawiamy z kuratorką, Martą Lisok.

Ultramaryna: Czym jest tytułowe „widmo”?
Marta Lisok: Wystawa jest zaprojektowana jako seans spirytystyczny przeprowadzany na architekturze. Artyści odwołują się do nieistniejących budynków, ożywiając je. Projekt ma stwarzać okazje do lunatykowania w przestrzeni miasta-zombie, które pod wypolerowanymi powierzchniami odsłania resztki swojej dawnej, pół-obumarłej pół-żywej tkanki. Wystawa staje się zapisem fantomowych bólów miasta, po tym co zniknęło i zostało zapomniane.

Czy zaproszeni artyści mieli już w swoim dorobku podobne, „widmowe” realizacje? „Widmo” to rodzaj kuratorskiej hipnozy, która ma skutkować eksperymentem na historycznej tkance miasta. Nie wszyscy zaproszeni artyści bazują na strategiach wymazywania, za to bliskie są im wątki rekonstrukcyjne. Pojawią się różne media: video, pachnące fotografie zanurzone w parafinie, instalacje usypane z ziemi, rzeźby-szkielety i obiekty rytualne. Będzie okazja zobaczyć fragment op-artowej posadzki z dawnego Pałacu Ślubów.

Realizujecie projekt tylko w przestrzeni wystawienniczej czy wychodzicie też na zewnątrz? Jednym z działań w przestrzeni miasta będzie performans Karoliny Freino „Katarakta”. Wyrósł z historii pięciu pomników, które przez ostatnie sto lat stały kolejno na placu Wolności. Ostatni – wdzięczności dla Armii Czerwonej – padł ofiarą ikonoklastycznego ataku i w 2014 roku przeniesiono go na cmentarz radziecki. Na placu został ogromny postument, który od dwóch lat czeka na nowy pomnik, sformalizowany wycinek pamięci Katowic. Karolina Freino przykryje postument kurtyną z kłębów dymu. Jak katarakta powoduje zmętnienie soczewki oka i prowadzi do upośledzenia ostrości wzroku, tak dym zasłoni postument na kilka godzin, wymazując go z krajobrazu.

Wydajecie też książkę. Na bazie materiałów archiwalnych stworzyliśmy równoległą do tekstowej, wizualną narrację o nieistniejącym mieście. Oprócz wywiadów z artystami znalazły się tam również teksty na temat antypomników, materiał o nieistniejących fontannach czy opowiadanie o spacerze po puszczy na terenach Katowic, gdy nie było tu jeszcze cywilizacji.

Projekt jest gestem sprzeciwu wobec domniemanych planów wyburzenia aktualnej siedziby BWA. Jakiej reakcji się spodziewacie? Wystawa może budować poczucie odpowiedzialności za tkankę miasta. Projekty poświęcone odzyskiwaniu pamięci o mieście są często podejmowane przez miejscowe muzea. Jednak w przypadku „Widma” pojawia się efektowna warstwa wizualna, naddatek w postaci interpretacji historii w pracach zaproszonych artystów. Punktem wyjścia był dla nas brak protestów ze strony mieszkańców przeciwko wyburzeniom i zgoda na zagarnianie kolejnych fragmentów przestrzeni publicznej na cele komercyjne. Miasto musi się zmieniać, co do tego nie ma wątpliwości. Ważne, żeby te przemiany były poddawane dyskusji.

tekst: Łukasz Białkowski | zdjęcie: Barbara Kubska (na zdjęciu: Szymon Szewczyk, prace z serii „Wzory furtek ogrodowych”, 2014
ultramaryna, lipiec/sierpień 2016




Wystawę „Widmo” można zobaczyć w Galerii BWA od 29.07 >>> czytaj więcej









KOMENTARZE:

nie ma jeszcze żadnych wypowiedzi....


SKOMENTUJ:
imię/nick:
e-mail (opcjonalnie):
wypowiedz się:
wpisz poniżej dzień tygodnia zaczynający się na literę s:
teksty
JERZY JAN POŁOŃSKI: Nie pytaj mnie o cyrk
Obejmujący we wrześniu scenę Teatru Miejskiego w Gliwicach Jerzy Jan Połoński znany jest z tego, że nieignorującym... >>>

BARBARA RUPIK: Malarstwo zaklęte w filmie
Spośród ok. 2 tys. zgłoszeń prezentujących dorobek 366 szkół filmowych z całego świata do tegorocznego konkursu... >>>

ŚLĄSCY FREEGANIE: Nie konsumują życia. Żyją je.
Ile jedzenia wyrzucamy? Ile niepotrzebnych rzeczy kupujemy? Najpierw cyfry, które przemawiają do wyobraźni: wyprod... >>>
komentarze: 1

ANIA SUNDSTROM: Niepoważne instrumenty, poważne tematy
Ania Sundstrom w rodzinnym Bytomiu pojawia się rzadko, bo czas dzieli między muzykologiczne konferencje na całym świ... >>>

PAWEŁ KULCZYŃSKI: Rozmowa przy pierwszej kawie
Lautbild, Tropajn, Wilhelm Bras – nazwy kojarzące się z ciągłym poszukiwaniem nowych środków muzycznego wyrazu... >>>

KATARZYNA WITERSCHEIM: Śląsk na różowo
Trudno się nie zdziwić, gdy jedną z najciekawszych opowieści o historii Górnego Śląska, doskonale obrazującą tygiel... >>>
po imprezie
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Upper Festival 2019
5.09.2019
Fest Festival 2019
26.08.2019
Off Festival 2019
9.08.2019
Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2019
27.06.2019
Off Festival 2018
10.08.2018
Podziel się z resztą świata swoimi uwagami, zdjęciami, filmami po imprezach.
o nas | kontakt | reklama | magazyn | zgłoś błąd na stronie | © Ultramaryna 2001-2019, wszystkie prawa zastrzeżone