Ta strona używa plików cookies.
Polityka Prywatności    Jak wyłączyć cookies?
AKCEPTUJĘ
wtorek 19.11.19

START
LOKALE
FORUM
BLOGI
zgłoś imprezę   
  ultramaryna.pl  web 
magazyn
Ultramaryna okładka
lokale
  > bary / puby
  > bistro
  > kawiarnie
  > kawiarnie

internetowe

  > kluby
  > kluby

studenckie

  > restauracje
wygraj bilet
fotokolekcje
> szczęśliwa trzynastka
> ultra_kolekcje
> jedna na sto!
> ustrzel kolory miasta!





płyty
Let’s Go Eat The Factory
Let’s Go Eat The Factory
Guided By Voices
Tworzywo Sztuczne

Tworzywo Sztuczne

Wielki Ciężki Słoń


Artystyczny sukces powstały w wyniku połączenia dubowo-reggaeowo-jazzowych klimatów w surealistyczne bajeczki. Asceza słowna poparta wyrazistą oprawą muzyczną. Album, który otwiera przed słuchaczem morze doznań. Mocny kandydat do płyty 2004 roku.

“Więlki Ciężki Słoń”, jest z pewnością jedną z najbardziej oczekiwanych polskich płyt tego roku. “F3”- poprzednia płyta Tworzywa Sztucznego naznaczyła kierunek, w którym ewoluowała muzyka zespołu. A jest to trudna droga postmodernistycznej zabawy dźwiękami, ponadgatunkowa kolażowość z oryginalnym tematem na całość.

Słuchacz, który spodziewał się płyty podobnej do poprzedniczki, został już lekko zdezorientowany singlowym “Tysiąc Pięćset Sto Gwiazd”. Z zadziornym electro i tekstem ograniczonym do minimum intrygował swoją progresywnością i zachęcał do sięgnięcia po cały longplay.

Zaostrzony apetyt na nowe dźwięki z obozu braci Waglewskich i spółki został zaspokojony w dwójnasób, nie dość, że uraczyli nas płytą wręcz wybitną, to jeszcze - jej wartość wzrasta z każdym przesłuchaniem, gdy odkrywamy coraz to nowe szczegóły, które każą nam zagłębiać się wiekrotnie w świecie postmodernistycznej kolażowości. Całość pomyślana jest jako zbiór surealistycznych bajeczek o niepokojącym klimacie. Ważna jest jednak różnorodność stylistyczna kompozycji, które współbrzmią ze sobą niczym sny tego samego człowieka, ale przeżywającego codziennie inne podniety duchowe. Obok dusznych jazzowatych pejzaży (tytułowy “Wielki Ciężki Słoń”), pojawiają się rytmicznie electro piosenki o gorzko-słodkim smaku miłosnej obietnicy (“Moje piórko”, “Tysiąc pięćset sto gwiazd”) czy dubowe kompozycje o wyrazistym, lirycznym obliczu (“Deszcz w butach”, “Awaryjne światła”). Dłuższe kompozycje przeplatane są intrumentalnymi “Słoniami” przez co płyta nabiera oddechu i powstaje ciągłość narracyjna. A finałowe “Wiśnie” (zbudowane na tym samym pomyśle, co “Piotrek” Ścianki), pokazują jak daleko można pójść w swej eksperymentelnej formie słuchowiska.

Fisz jako tekściarz, znów odkrywa przed słuchaczem swe uczucia, ale w nieco innej poetyce. Frazy wyśpiewywane przez niego tworzą strumień świadomości, a mało już mają wspólnego z kompozcjami typu zwrotka, refren. Minimalizm słowny jest kontrapunktem dla bogatej faktury dźwiękowej. “Wielki ciężki słoń” jest bardzo gęsty brzmieniowo poprzez obecność róznorodnych instrumentów elektronicznych (sampler, roland, wokoder), zderzonych z "żywym" graniem (gitary, wszechobecny bass, perkusja, trąbka). Nowy album Tworzywa to fascynująca muzyka poszukująca, wymagająca, ale też dająca w zamian mnóstwo wielokolorowych przeżyć muzycznych. (Adrian Chorębała)

Asfalt Records 2004
nasza ocena: 8/10
oceń płytę: 
 
wynik: brak



KOMENTARZE:

Brak komentarzy...


SKOMENTUJ
imię/nick:
e-mail (opcjonalnie):
wypowiedz się:
teksty
MUZEUM HISTORII KOMPUTERÓW I INFORMATYKI: Uratowane spod wiaty
Na pierwszym planie pulpit operatora komputera Odra 1304 (rok prod. 1968), na drugim - komputer Odra 1305 (1975) wraz... >>>

PIOTR WÓJCIK: Śląskie crime story
Piotr Wójcik debiutuje właśnie jako autor kryminału „Wina”, który zaczyna cykl „Metropolia”... >>>

PAULINA PLIZGA: Od wodzisławskiego hasioka po paryskie trash couture
Tworzyła recyclart, zanim to było modne, choć nie chce definiować swoich projektów przez pryzmat trendów. Kiedy w... >>>

BARTOSZ PILAWSKI: Granice nie istnieją
W 2017 roku pokazał swoją pierwszą kolekcję. Dziś projektant i założyciel marki Pilawski ma za sobą prezentację w... >>>
komentarze: 1

JERZY JAN POŁOŃSKI: Nie pytaj mnie o cyrk
Obejmujący we wrześniu scenę Teatru Miejskiego w Gliwicach Jerzy Jan Połoński znany jest z tego, że nieignorującym... >>>

BARBARA RUPIK: Malarstwo zaklęte w filmie
Spośród ok. 2 tys. zgłoszeń prezentujących dorobek 366 szkół filmowych z całego świata do tegorocznego konkursu... >>>
po imprezie
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Upper Festival 2019
5.09.2019
Fest Festival 2019
26.08.2019
Off Festival 2019
9.08.2019
Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2019
27.06.2019
Off Festival 2018
10.08.2018
Podziel się z resztą świata swoimi uwagami, zdjęciami, filmami po imprezach.
forum kulturalne
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Entrée - konkurs dla niezależnych...
7.06.2017 przez: Obserwatorium
Przegląd Polskiej Sztuki Współcze...
18.01.2017 przez: Galeria Szyb W
recenzja
14.01.2017 przez: Janina Skop
4. GPART 2016. Tworzysz? Pokaż to...
14.09.2016 przez: Stowarzyszenie
Konkurs fotograficzny: Kreatywne ...
5.02.2016 przez: Miejski Ośrode
o nas | kontakt | reklama | magazyn | zgłoś błąd na stronie | © Ultramaryna 2001-2019, wszystkie prawa zastrzeżone