how-to

Oto jedna z ciekawszych i bardziej osobliwych lektur na jakie trafiłem ostatnio. Tytuł tej publikacji – How to Disappear in America należy potraktować dosłownie. Książka amerykańskiego artysty Setha Price’a jest, tym na co wskazuje jej okładka – manualem, poważnym i rzeczowym zbiorem instrukcji dla osób pragnących rozpłynąć się bez śladu w Stanach Zjednoczonych. Znajdziemy tam wszystko, oczywiście dostosowane do amerykańskich realiów, co powinniśmy wiedzieć gdy zapragniemy rozpocząć swoje życie jeszcze raz od początku: począwszy od takich informacji jak usunąć informacje z baz danych różnego rodzaju instytucji – banków czy przychodni zdrowia, jak pozbyć się swojego samochodu i telefonu komórkowego, po wskazówki dotyczące życia na pustyni, oraz procedurę uzyskania zupełnie nowej, zalegalizowanej tożsamości. Mimo że informacje te są po prostu skradzione czy też zapożyczone przez Price’a z zasobów internetowych i przewodników, ten tekstowy kolaż składa się w sensacyjną, absorbującą czytelnika fabułę, z majaczącymi w tle awangardowymi i konceptualnymi mitologiami (ze zniknięciem Basa Jan Adera na czele). Price opowiadał w wywiadzie z Reeną Spaulings: the book suggests that one way to disappear in America is to renounce the world of work, of gainful employment and documents and contracts. That’s often been associated with artists. But another popular way to disappear in America is to throw yourself into production. (…) You can write off your DSL as a tool, so the government says yes, it’s productive, it’s production. That way, everything disappears into work.

invit

bancorex-neg
chambre-de-commerce-11
chambre-de-commerce-negativ

Zdjęcia wchodzące w skład jednej z prac – Architecture Bucareşti Daniel Knorra (26 zdjęć, każde 6.7 x 9.7 cm, 2005) – pokazywanej przez nas na wystawie Early Years w KW Institute for Contemporary Art w Berlinie. Zdjęcia zostały wykonane przez Nea Costicę, ulicznego fotografa, od kilkudziesięciu lat wykonującego portrety osób odwiedzających miejskie ogrody w Bukareszcie. Fotograf został wynajęty przez Knorra i poproszony o sportretowanie nowych budynków jakie pojawiły się w rumuńskiej stolicy – reprezentujących instytucjonalny i ekonomiczny rozwój miasta, w nowym historycznym kontekście po obaleniu Ceauşescu w 1989 roku. Nea Costică używa archaicznego sprzętu fotograficznego z lat 20., w którym nie stosuje się kliszy, a negatyw produkowany jest bezpośrednio na papierze. Pozytyw uzyskuje się poprzez prze-fotografowanie negatywu. Wszystkie zdjęcia zostały wykonane na podstawie dokładnych instrukcji Knorra.

usa1

usa5

usa3

usa6

american-creature

usa4

Niedzielne remanenty, kilka zdjęć ze styczniowego wyjazdu do NYC. To był zimny, słoneczny dzień na Coney Island – spotkania z wrakami dawnego przemysłu rozrywkowego, modernistycznymi implantami oraz trudnymi do zidentyfikowania stworzeniami, wyrzuconymi na brzeg przez fale oceanu.

poster-de

THE JEWISH RENAISSANCE MOVEMENT IN POLAND: A MANIFESTO

We want to come back. Not to Uganda, Argentina, Syria or Madagascar. Not even to Palestine.
It is Europe we are interested in. The land of our fathers and forefathers. Awake or asleep, we continue to dream of Poland.
The squares in Warsaw, Łódź and Kraków shall be filled with new settlements. Like many decades ago, we wish to once again settle in a land where no one expects us. We believe we are fated to live here, to set up families here, die here and bury the remains of our dead here.
We want to heal the trauma — ours and yours. Once and for all.
We direct our appeal not just to Jews. We accept into our ranks all those for whom there is no place in their homelands — the expelled and the persecuted. There will be no discrimination in our movement. We will not dig into your life stories, or check your residence cards or refugee status. We shall be strong in our weakness.
Perhaps this return will not always be a distinguished or victorious one. We are filled with doubt, disbelief, and hesitancy.
We plan no invasion. This may be more a procession of ghosts of neighbours haunting you in your dreams, neighbours you never expected to see again, or ever had a chance to meet.
We will speak out about all the evil things that happened between you and us.
We long to correct the pages of a history which never quite took the course we wanted it to. Welcome us with open arms. We count on being able to govern our cities, work the land, and bring up our children together.
We are exhuming Zionist phantasmagoria. We are reaching back to the past — to the imagined world of migration, political and geographical displacements, to the disintegration of reality as we know it.
This is the response we propose for times of crisis, when faith has been exhausted and old utopias have failed. Optimism is dying out. The promised paradises have been privatized. Apples and watermelons from kibbutzes are no longer as ripe. This is all in the past imperfect tense.
You may ask: why reopen old wounds, why conjure up old demons?
We reply: So that we can further our common and continuously rewritten history. We invite you to join our Movement! We welcome new settlers whose presence shall be the embodiment of our phantasy of a parallel history. We are facing one of many potential futures we may experience, leaving behind our safe, familiar, and one-dimensional world.
We shall shed any feeling of guilt. We will be settlers, not occupants. Newcomers, we await you!
Hosts, join us!
Jewish Renaissance Movement in Poland

poster-eng1

the-exhibitionist-1

Czas wybudzić bloga z zimowej hibernacji. Zacznijmy od lektur, na początek chciałbym podzielić się swoim entuzjazmem na temat nowego magazynu, który to odkryłem podczas ostatnich dwóch tygodni spędzonych w Berlinie. THE EXHIBITIONISTjest specjalistycznym pismem wypełniającym niezagospodarowaną dotąd należycie niszę. Przeznaczone jest ono dla kuratorów, kustoszy i historyków sztuki zainteresowanych przeszłością i teraźniejszością produkcji wystaw. Pismo tworzy zespół w którego skład wchodzi m.in. Maria Lind, Chus Martinez, Paul O’Neill, Hans Ulrich Obrist, Jens Hoffmann (redaktor naczelny), Okwui Enwezor i Carolyn Christov-Bakargiev. „Ekshibicjonista” podzielony jest na stałe działy – m.in. poświęcony historycznym kluczowym wystawom, przybliżający sylwetki pojedynczych kuratorów, jak i sekcje odnoszące się do typologii oraz aktualnych tendencji w produkcji wystaw. Jens Hoffmann, w słowie wstępnym wskazuje na dziedzictwo legendarnego francuskiego pisma kinematograficznego „Cahiers du cinema”, przełamującego dotychczasowe modele pisania o filmie, zakładając że nowy magazyn może odegrać podobnie doniosłą rolę w pogłębianiu refleksji teoretycznej na polu wystawiennictwa. Także w tym przypadku, w obliczu intensywnych debat na temat przyszłości profesji kuratora, jego powinności, etyki i granic kompetencji, kluczowe jest stworzenie platformy do wymiany doświadczeń i pracy nad właściwym językiem pisania o właściwych dla tego zawodu strategiach i taktykach. W pierwszym numerze znajdują się m.in. retrospekcje dotyczące ostatniej edycji Documenta jako narzędzia do antycypowania „przyszłości myślenia”, sylwetka aktywnego w latach 70. amerykańskiego kuratora Samuela J. Wagstaffa, jak i wielogłos na temat ostatniej edycji Biennale Sztuki w Stambule. „The Exhibitionist” będzie ukazywać się dwa razy do roku, siedziba redakcji pisma mieści sie się w nowo powołanym do życia salonie wydawniczym/ galerii ARCHIVE KABINETT w Berlinie, przy Dieffenbachstrasse.

plakat06c

plakat03

Kolejna fantazja wystawiennicza – dwie z pięciu wersji plakatu When Computers Become Curators. A Brief History of the AI Curating z 2015 roku. Projekt: Magda i Artur Frankowscy

plakat05

Dzisiaj w Muzeum otwarcie kolejnej wystawy z cyklu Muzeum pro qm: plakat . Tym razem są to prace studia Fontarte, prowadzonego przez warszawskich projektantów Artura i Magdę Frankowskich. Na wystawę składają się głównie projekty które nie trafiły do szerszej dystrybucji (będące próbami materiału i druku), jak i nowe plakaty do hipotetycznych wystaw w przyszłym gmachu Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. U góry jeden z nich. Jest to, mam nadzieję, początek naszej współpracy nad serią plakatów z przyszłości, projekt który łączy w sobie upodobanie do typografii, science-fiction i krytyki instytucjonalnej. Ma on w sobie coś z ducha projektu z Yane Calovskim i Hristiną Ivanoską Oskar Hansen’s Museum of Modern Art sprzed kilku lat, który złożony był z 12 plakatów, do wystaw które mogłyby odbyć się w niewybudowanym muzeum Hansena w Skopje …

9-cornul-the-horn-1977

Ion Grigorescu 9 Cornul, The Horn, 1977

page-19

Strona z kolorowanki dla dzieci, wydanej przez Yael Bartanę, o początkach Ruchu Odrodzenia Żydowskiego w Polsce. W środku znajdują się również gry i zabawy, jak np. labirynt z podpisem „Pomóż znaleźć Sławkowi drogę”… Istnieje kilkadziesiąt egzemplarzy tego wydawnictwa, kilka z nich trafi do księgarni w Muzeum podczas sobotniego otwarcia, gdzie zaprezentujemy po raz pierwszy film „Mur i wieża” – heroiczną opowieść o tym jak na Muranowie powstał pierwszy kibuc w Europie.